PYTLÍK, Petr. Ein Unterrichtsansatz zu Kleists Erzählung Das Bettelweib von Locarno Entwurf einer Visualisierung für den Lese- und Literaturunterricht. Brünner Hefte zu Deutsch als Fremdsprache. Brno: Masarykova univerzita, 2019, roč. 12, 1/2019, s. 2-17. ISSN 1803-4411.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Ein Unterrichtsansatz zu Kleists Erzählung Das Bettelweib von Locarno Entwurf einer Visualisierung für den Lese- und Literaturunterricht
Název česky Didaktický návrh ke Kleistově povídce Das Bettelweib von Locarno Návrh vizualizace pro výuku čtení a literatury
Název anglicky Didactic proposal for Kleist's story Das Bettelweib von Locarno Visualization proposal for teaching reading and literature
Autoři PYTLÍK, Petr.
Vydání Brünner Hefte zu Deutsch als Fremdsprache, Brno, Masarykova univerzita, 2019, 1803-4411.
Další údaje
Originální jazyk němčina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky vizualizace literatury; Heinrich von Kleist; Das Bettelweib von Locarno; didaktizace
Klíčová slova anglicky dual coding theory; visualization in reading and literature lessons; Heinrich von Kleist; externalization of mental imagery
Štítky linguistic landscapes, výuka němčiny
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D., učo 109742. Změněno: 27. 11. 2020 14:20.
Anotace
Der vorliegende Beitrag stellt einen Unterrichtsentwurf als Ergänzung zum traditionellen schriftorientierten Lese- und Literaturunterricht vor. In der Einleitung werden kurz die theoretischen Grundlagen der Verwendung von Visualisierungen zur Förderung des Lernens, besonders die Ansätze der Dual-Coding-Th eorie, vorgestellt. Anschließend wird der Prozess der Entstehung von mentalen Bildern bei der Textwahrnehmung und deren Externalisierung erörtert, um im letzten Teil zu einem konkreten Entwurf für den Leseunterricht am Beispiel der Erzählung Das Bettelweib von Locarno von Heinrich von Kleist zu kommen. In diesem Beitrag wird angenommen, dass die Externalisierung von inneren Bildern „in den Köpfen“ der Lernenden eine eff ektive Ergänzung zum erfolgreichen Literaturunterricht darstellt.
Anotace česky
Tento článek představuje návrh lekce jako doplněk k tradiční výuce čtení a literatury Úvodní kapitola popisuje teoretické základy použití vizualizace pro podporu učení, zejména přístupy dvojího kódování, dále se zabývá vznikem mentálních obrazů při vnímání textu a jejich možné externalizace. Hlavní část představuje konkrétní návrh pro výuku čtení na příkladu povídky Heinricha von Kleista Das Bettelweib von Locarno. Tento článek předpokládá, že práce s obrazy a externalizace mentálních obrazů "v myslích" studentů jsou účinným doplňkem výuky literatury a čtení.
Anotace anglicky
Th is paper presents a lesson design as a supplement to the traditional reading and literature lessons. Th e introduction briefl y describes the theoretical foundations of the use of visualizations to promote learning, especially the approaches of the Dual Coding Th eory. It describes the emergence of mental images during textual perception and their possible externalization. Th e main part of this paper introduces a concrete design for reading lessons using the example of the short story Das Bettelweib von Locarno by Heinrich von Kleist. In this paper it is assumed that the externalization of the mental imagery “in the minds” of the students is an eff ective complement to successful literature classes.
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 10:39