PYTLÍK, Petr. Ein Unterrichtsansatz zu Kleists Erzählung Das Bettelweib von Locarno Entwurf einer Visualisierung für den Lese- und Literaturunterricht (Didactic proposal for Kleist's story Das Bettelweib von Locarno Visualization proposal for teaching reading and literature). Brünner Hefte zu Deutsch als Fremdsprache. Brno: Masarykova univerzita, 2019, vol. 12, 1/2019, p. 2-17. ISSN 1803-4411.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Ein Unterrichtsansatz zu Kleists Erzählung Das Bettelweib von Locarno Entwurf einer Visualisierung für den Lese- und Literaturunterricht
Name in Czech Didaktický návrh ke Kleistově povídce Das Bettelweib von Locarno Návrh vizualizace pro výuku čtení a literatury
Name (in English) Didactic proposal for Kleist's story Das Bettelweib von Locarno Visualization proposal for teaching reading and literature
Authors PYTLÍK, Petr.
Edition Brünner Hefte zu Deutsch als Fremdsprache, Brno, Masarykova univerzita, 2019, 1803-4411.
Other information
Original language German
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) vizualizace literatury; Heinrich von Kleist; Das Bettelweib von Locarno; didaktizace
Keywords in English dual coding theory; visualization in reading and literature lessons; Heinrich von Kleist; externalization of mental imagery
Tags linguistic landscapes, výuka němčiny
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D., učo 109742. Changed: 27/11/2020 14:20.
Abstract
Der vorliegende Beitrag stellt einen Unterrichtsentwurf als Ergänzung zum traditionellen schriftorientierten Lese- und Literaturunterricht vor. In der Einleitung werden kurz die theoretischen Grundlagen der Verwendung von Visualisierungen zur Förderung des Lernens, besonders die Ansätze der Dual-Coding-Th eorie, vorgestellt. Anschließend wird der Prozess der Entstehung von mentalen Bildern bei der Textwahrnehmung und deren Externalisierung erörtert, um im letzten Teil zu einem konkreten Entwurf für den Leseunterricht am Beispiel der Erzählung Das Bettelweib von Locarno von Heinrich von Kleist zu kommen. In diesem Beitrag wird angenommen, dass die Externalisierung von inneren Bildern „in den Köpfen“ der Lernenden eine eff ektive Ergänzung zum erfolgreichen Literaturunterricht darstellt.
Abstract (in Czech)
Tento článek představuje návrh lekce jako doplněk k tradiční výuce čtení a literatury Úvodní kapitola popisuje teoretické základy použití vizualizace pro podporu učení, zejména přístupy dvojího kódování, dále se zabývá vznikem mentálních obrazů při vnímání textu a jejich možné externalizace. Hlavní část představuje konkrétní návrh pro výuku čtení na příkladu povídky Heinricha von Kleista Das Bettelweib von Locarno. Tento článek předpokládá, že práce s obrazy a externalizace mentálních obrazů "v myslích" studentů jsou účinným doplňkem výuky literatury a čtení.
Abstract (in English)
Th is paper presents a lesson design as a supplement to the traditional reading and literature lessons. Th e introduction briefl y describes the theoretical foundations of the use of visualizations to promote learning, especially the approaches of the Dual Coding Th eory. It describes the emergence of mental images during textual perception and their possible externalization. Th e main part of this paper introduces a concrete design for reading lessons using the example of the short story Das Bettelweib von Locarno by Heinrich von Kleist. In this paper it is assumed that the externalization of the mental imagery “in the minds” of the students is an eff ective complement to successful literature classes.
PrintDisplayed: 31/7/2024 22:24