J 2019

Shambhala and the Prague Thangka : The Myth’s Visual Representation

BĚLKA, Luboš

Basic information

Original name

Shambhala and the Prague Thangka : The Myth’s Visual Representation

Name in Czech

Šambhala a pražská thangka : Vizuální reprezentace mýtu

Authors

BĚLKA, Luboš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Cross-Currents : East Asian History and Culture Review (e-journal), 2019, 2158-9674

Other information

Language

English

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

60304 Religious studies

Country of publisher

United States of America

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/19:00111978

Organization unit

Faculty of Arts

UT WoS

000510441900002

Keywords (in Czech)

Šambhala; thangka; vizuální reprezentace mýtu; tibetský buddhismus

Keywords in English

Shambhala; Thangka; Myth; Visual Representation; Tibetan Buddhism

Tags

Tags

International impact
Changed: 13/5/2020 22:05, Mgr. Zuzana Matulíková

Abstract

In the original language

The article addresses the visual aspects of the Shambhala myth in Inner Asia, in particular Mongolia, Amdo, and Buryatia. The last Shambhala king, Raudracakrin, is usually depicted in two basic forms: either as a quiet, Nirvanic ruler on the throne in Kalapa, the capital of Shambhala, or as an angry, wrathful, and merciless military commander in the last battle of Shambhala.

In Czech

Článek se zabývá vizuálními aspekty mýtu o Šambhale ve Vnitřní Asii, zejména na územích Mongolska, Amda a Burjatska. Poslední šambhalský král Raudračakrin je obvykle zobrazen ve dvou základních podobách: buď jako klidný (nirvánický) vládce na trůnu v Kalápě, hlavním městě Šambhaly, nebo jako rozzlobený, hněvivý a nemilosrdný vojenský velitel v poslední bitvě o Šambhalu.

Links

MUNI/A/0819/2017, interní kód MU
Name: Nové výzkumné metody v historické religionistice (Acronym: NOVYMHIR)
Investor: Masaryk University, Category A