k 2019

Lobbying Legitimacy in the Czech Republic

PINKOVÁ, Aneta

Basic information

Original name

Lobbying Legitimacy in the Czech Republic

Name in Czech

Legitimita lobbování v České republice

Name (in English)

Lobbying Legitimacy in the Czech Republic

Authors

Edition

24TH ANNUAL CONFERENCE OF CEPSA, 2019

Other information

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Keywords (in Czech)

Lobbování, legitimita, občanská společnost, survey experiment

Keywords in English

Lobbying; Legitimacy; Civil Society; Population-Based Experiment

Tags

International impact
Změněno: 6/1/2020 09:34, Mgr. Aneta Pinková, Ph.D.

Abstract

V originále

The research questions explored in this paper are: How legitimate is the practice of lobbying for the Czech public? Does the perceived legitimacy of lobbying increase when the lobbying subject is a domestic, rather than foreign company? Is lobbying done by certain types of stakeholders such as state-owned companies, NGOs or big employers seen as more legitimate? The paper is based on a statistical analysis of data from a representational survey and a population-based survey experiment.

In Czech

Příspěvek se zaměřuje na zodpovězení výzkumné otázky: Jak je vnímána legitimita lobbingu v České republice? Je vnímání legitimity lobbingu odlišné, když lobbuje domácí, resp. zahraniční subjekt? Liší se vnímání legitimity lobbingu v závislosti na charakteru, resp. právní formě lobbujícího subjektu (např. státní podnik, NGO, významný zaměstnavatel)? Text je založen na kvantitativní analýze výsledků dotazníkového šetření na reprezentativním vzorku populace kombinovaného se survey experimentem.

Links

GA18-16928S, research and development project
Name: Distributivní politika ve střední Evropě
Investor: Czech Science Foundation