KUZNIETSOVA, Krystyna. Kdo jsou ti Ukrajinci? Hledání identity a prolínání žánrů v románě Maxyma Dupeško Príběh důstojný celého jabloňového sadu (Who are the Ukrainians? Searching for identity and intertwining genres in Maxym Dupeško's Novel The Story of a Dignified Whole Apple Orchard). In Éva, Császári; Imrichová, Mária. KIRÁLY PÉTER 100 TANULMÁNYKÖTET KIRÁLY PÉTER TISZTELETÉRE II. Budapešť: ELTE BTK Szláv Filológiai Tanszék, 2019, p. 219-228. ISBN 978-963-489-066-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kdo jsou ti Ukrajinci? Hledání identity a prolínání žánrů v románě Maxyma Dupeško Príběh důstojný celého jabloňového sadu
Name (in English) Who are the Ukrainians? Searching for identity and intertwining genres in Maxym Dupeško's Novel The Story of a Dignified Whole Apple Orchard
Authors KUZNIETSOVA, Krystyna (804 Ukraine, guarantor, belonging to the institution).
Edition Budapešť, KIRÁLY PÉTER 100 TANULMÁNYKÖTET KIRÁLY PÉTER TISZTELETÉRE II. p. 219-228, 10 pp. 2019.
Publisher ELTE BTK Szláv Filológiai Tanszék
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60206 Specific literatures
Country of publisher Hungary
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00112020
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-963-489-066-9
Keywords (in Czech) národní identita; ukrajinská literatura; literatura 21. století; nové aspekty ukrajinské literatury
Keywords in English national identity; Ukrainian literature; literature of 21th century; new aspects in Ukrainian literature
Tags RIV - zkontrolováno, rivok
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Pavel Pilch, Ph.D., učo 216028. Changed: 26/3/2020 08:37.
Abstract
Bezpochyby, že ke vnímání světa a formovaní individua přispívají rodiče, škola, okolní prostředí a další faktory. V tomto případě je k vychování nějakého národa nezbytně potřeba kultura, jazyk a literatura, přičemž jazyk je počáteční fází formování národní identity. Jedná se o nejdůležitější složku, bez které není možné porozumět kultuře a literatuře. Tato formule by byla ideální: rodiče mluví nějakým jazykem, čtou pohádky, ve kterých už jsou prvky kultury, slaví nějaké svátky a děti poznávají tradice, chodí do školy, kde se učí tento jazyk a historie tohoto národa. Co se ale stane, když během jediného století bude území součástí více než jednoho státu? Co když jako odpověď na otázku o národnosti bude jediným řešením použít název rodného města? Tyto úvahy částečně rozkrývá ve svém románě Příběh důstojný celého jabloňového sadu (2017) ukrajinský spisovatel Maxym Dupeško.
Abstract (in English)
Parents, school, environment, and so on contribute to the perception of the world and the formation of the individual. And in this case, we need culture, language and literature to educate a nation. The language is the initial phase of forming national identity, the most important component without which we can’t understand culture and literature. This formula would be ideal: parents talk in some language, read fairy tales in which there are elements of culture, celebrate holidays and learn traditions, go to school where this language is learn- ed, the history of this nation, etc. What happens if the territory will be part of more than one state in a single century? What if the question of nationality is the only solution to the name of the hometown? These reflections partly reveal in the novel of Ukrainian writer Maxim Dupeshko.
PrintDisplayed: 22/8/2024 00:04