STOKLÁSKOVÁ, Zdeňka. Výstavba železnice jako ukazatel sociálních a politických změn (Railway construction as an indicator of social and political changes). In Vědec, pěvec, sportovec. Přátelé Jiřímu Malířovi k sedmdesátinám. První. Brno: Matice moravská, 2019, p. 57-62. ISBN 978-80-87709-23-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výstavba železnice jako ukazatel sociálních a politických změn
Name (in English) Railway construction as an indicator of social and political changes
Authors STOKLÁSKOVÁ, Zdeňka.
Edition První. Brno, Vědec, pěvec, sportovec. Přátelé Jiřímu Malířovi k sedmdesátinám, p. 57-62, 6 pp. 2019.
Publisher Matice moravská
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60101 History
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-87709-23-8
Keywords (in Czech) Železnice; Sociální dějiny; Politické dějiny; Hospodářské dějiny; 19. století, České země; Habsburská monarchie
Keywords in English Railway; Social history; Political history; Economic history; Czech lands; Austrian Empire
Tags Austrian Empire, Czech Lands, economic history, Political History, railway, Social History
Changed by Changed by: Mgr. Hana Ambrožová, učo 1759. Changed: 25/2/2020 15:27.
Abstract
Studie se zabývá výstavbou železnice v rakouské monarchii v 19. století a jejím vlivem v politickém a sociálním kontextu. Specialisté i prostí dělníci, jež stavěli železnici, představovali sociální rozbušku na územích, kterými se železná dráha stavěla. Politické úřady měly odůvodněnou obavu z jejich případné nespokojenosti, zejména za předpokladu, že by se spojili se stávkujícími dělníky, jak ukázal červencový konflikt před Prahou roku 1844.
Abstract (in English)
This study examines railway construction in the Austrian monarchy in the 19th century and its influence in a social and political context. The specialists and ordinary workers who constructed the railways represented a social timebomb in the areas where the railway was being built. The political authorities had justified concerns about their potential dissatisfaction, particularly if they were to join with striking workers, as was the case with the July conflict near Prague in 1844.
Links
MUNI/A/1257/2018, interní kód MUName: Kulturní identita v dějinách střední Evropy (Acronym: Kulturní identita)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 18/6/2024 17:08