Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@inbook{1599402, author = {Rabušic, Ladislav and Kusá, Zuzana and Rabušicová, Milada}, address = {Bratislava}, booktitle = {Odděleně spolu? : Česko a Slovensko optikou vývoje hodnot po roce 1991}, edition = {1.}, editor = {Rabušic, L., Kusá, Z. Chromková Manea, B., Strapcová, K.}, keywords = {educational values; individual and prosocial values; autonomy index; hard work; good manners; feeling of responsibility; independence; religious faith}, howpublished = {tištěná verze "print"}, language = {cze}, location = {Bratislava}, isbn = {978-80-556-4590-2}, pages = {86-126}, publisher = {Slovart}, title = {Jaké vlastnosti považují čeští a slovenští rodiče pro své děti za důležité}, year = {2019} }
TY - CHAP ID - 1599402 AU - Rabušic, Ladislav - Kusá, Zuzana - Rabušicová, Milada PY - 2019 TI - Jaké vlastnosti považují čeští a slovenští rodiče pro své děti za důležité VL - Neuveden PB - Slovart CY - Bratislava SN - 9788055645902 KW - educational values KW - individual and prosocial values KW - autonomy index KW - hard work KW - good manners KW - feeling of responsibility KW - independence KW - religious faith N2 - Kapitola zkoumá proměny výchovných hodnot v Česku a na Slovensku v letech 1991 – 2017. V úvodu představuje teoretické pohledy na souvislosti procesů modernizace a individualizace a s nimi spojených proměn výchovných hodnot. Výchovné hodnoty jsou rozděleny do 3 skupin: hodnot tradičních, hodnot moderních-individuálních a hodnot moderních-prosociálních. Předpokládali jsme, že v období od roku 1991 do roku 2017 zaznamenáme – v souladu s teorií modernizace – posun od hodnot tradičních k hodnotám moderním. Tento předpoklad vycházel z teze, že to bylo období, během něhož se postupně česká a lovenská společnost proměňovala od společnosti totalitní (a z tohoto hlediska vykazující řadu tradicionalistických rysů) ke společnosti moderní. Výsledky však naše očekávání nenaplnily. Jak v Česku, tak na Slovensku byly po celé sledované období nejvíce preferované takové hodnoty, které jsou směsicí hodnot moderních-prosociálních (konkrétně slušnost), tradičních (pracovitost) a moderních-individuálních (samostatnost a pocit odpovědnosti). A vyloženě tradiční hodnoty, k nimž řadíme poslušnost, náboženskou víru a spořivost, o nichž bylo možné předpokládat, že budou mít v roce 1991 relativně vysokou podporu, jež však bude s postupem času klesat, tuto podporu v roce 1991 nezískaly a tuto nízkou úroveň si udržely po celé sledované období. ER -
RABUŠIC, Ladislav, Zuzana KUSÁ and Milada RABUŠICOVÁ. Jaké vlastnosti považují čeští a slovenští rodiče pro své děti za důležité (Which qualities children should be encouraged to learn at home). In Rabušic, L., Kusá, Z. Chromková Manea, B., Strapcová, K. \textit{Odděleně spolu? : Česko a Slovensko optikou vývoje hodnot po roce 1991}. 1st ed. Bratislava: Slovart, 2019. p.~86-126. ISBN~978-80-556-4590-2.
|