LEE, Lenka and Ondřej KRAJTL. Drobné revoluce : streetartové umění v kulisách každodennosti (Little Revolutions : Streetart and the Aesthetics of Everyday Life). In Pašteková, Michaela; Brezňan, Peter. Umenie, estetika, politika. Bratislava: Slovenská asociácia pre estetiku, 2019, p. 258-267. ISBN 978-80-972624-2-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Drobné revoluce : streetartové umění v kulisách každodennosti
Name (in English) Little Revolutions : Streetart and the Aesthetics of Everyday Life
Authors LEE, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Ondřej KRAJTL (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Bratislava, Umenie, estetika, politika, p. 258-267, 10 pp. 2019.
Publisher Slovenská asociácia pre estetiku
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00112065
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-972624-2-6
Keywords (in Czech) TIMO; streetart; veřejný prostor; radikalita
Keywords in English TIMO; streetart; public space; radicality
Tags rivok, streetart, TIMO
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 3/2/2020 19:43.
Abstract
Řada esejistů i teoretiků umění a kultury naznačuje, že žijeme v časech jakési strnulosti, v níž lze jen obtížně překračovat neviditelnou bariéru, která formuje kulturní produkci, organizaci práce i naše myšlení a jednání. V této situaci se podle Briana Holmese vynořuje estetika krize, která odráží procesy společenské změny a ohlašuje paradigmatický posun. Díla brněnského streetartisty TIMA lze chápat v tomto kontextu jako zachycení těchto procesů. Na vybraných a dochovaných příkladech efemérní TIMOvy tvorby můžeme sledovat, jak tento autor dosahuje vyvolání určité atmosféry, sady obrazů, rytmických sekvencí či konfliktů a nadějí, v nichž obratem k radikalitě vytváří nový prostor pro dialog jako pohyb k druhému. Drobné streetartové pokusy o dialog se tak mohou stát politickou revolucí v kulisách každodennosti.
Abstract (in English)
A number of essayists and theorists of the art and culture imply we are living in a period of a certain lethargy in which there is an invisible barrier shaping cultural production, organisation of work as well as our thinking and actions, which is hard to overcome. According to Brian Holmes, such a situation (of art in arrested democracies) produces aesthetics of crisis, reflecting the processes of social change and heralding a paradigmatic shift. In this context, the works of TIMO, a street artist from Brno, can be understood as capturing of these processes. On the selected and preserved examples of ephemeral TIMO’s works, we can observe how the author accomplishes to create a certain atmosphere, a set of images, rhythmical sequences or conflicts and hopes, in which, by turning to radicality, he provides new opportunities for dialogue as a movement to the other. Hence the minor street art attempts at a dialogue can become a political revolution against the background of everydayness.
Links
MUNI/A/1005/2018, interní kód MUName: Tvůrčí a estetické dovednosti a faktory jejich kultivace (Acronym: TED)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 23/7/2024 22:17