Detailed Information on Publication Record
2019
The Periphery of Concepts : Notes on Dynamics of Some Aesthetic Categories
LEE, Lenka and Ondřej KRAJTLBasic information
Original name
The Periphery of Concepts : Notes on Dynamics of Some Aesthetic Categories
Name in Czech
Pojmová periferie : Poznámky k dynamice některých estetických kategorií
Authors
LEE, Lenka (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Ondřej KRAJTL (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Estetika centra a periférie. Centrum a periféria estetiky, 23.10.-25.10. 2019, Bratislava, 2019
Other information
Language
English
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/19:00112082
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
bláznivé; roztomilé; zajímavé; Ngai; Hugo ze Svatého Viktora
Keywords in English
zany; cute; interesting; Ngai; Hugh of Saint Victor
Tags
Tags
International impact
Změněno: 5/2/2020 21:41, Mgr. Hana Řehulková, Ph.D.
V originále
In her book Our Aesthetic Categories: Zany, Cute, Interesting, Sianne Ngai deals with her choice of aesthetic categories, which in the past was in the periphery of the interest of aesthetic theory, but, in the postmodern capitalist society, became key tools for evaluating (not only) works of art. These categories are - according to her - connected with the current social processes - the production, the reception and the distribution of cultural artefacts - which distinctly reflect current social dynamics. With reference to a social, economic and historical context in which we today describe the consumed works as zany, cute and interesting, according to Ngai, we can observe the representational practices and also a specific way of thinking and perception. The aesthetic categories thus reflect the norms and values of a certain epoch and through transfers of the categories between periphery and centre, the historically anchored determination of the aesthetic, its interest and key problems over time can be established. The submitted contribution characterizes the dynamics which Ngai describes in theory and practice, and shows that through this variability also historical epochs and cultural changes can be examined. Aside from the categories which are treated by Ngai, we will focus on the classical “big” aesthetic categories treated by the medieval scholar Hugh of St Victor in his treatise De tribus diebus (On the Three Days). We are attempting to find an intersection point between the concepts of aesthetic of authors living almost a thousand years apart.
In Czech
Ve své inspirativní knize Our Aesthetic Categories: Zany, Cute, Interesting se Sianne Ngaiová zabývá vybranými estetickými kategoriemi, které v historii stály na okraji zájmu estetické teorie, ale v postmoderní kapitalistické společnosti se staly klíčovými nástroji evaluace nejen uměleckých děl. Tyto kategorie jsou podle ní nejvíce propojeny s aktuálními společenskými procesy produkce, recepce a distribuce kulturních artefaktů a zřetelně se tak v nich odráží sociální dynamika dneška. S odkazem na společenský, ekonomický a historický kontext, v němž dnes popisujeme konzumovaná díla jako bláznivá a zábavná (zany), roztomilá (cute) či zajímavá (interesting), tak podle Ngaiové můžeme pozorovat reprezentační praktiky, ale i specifický způsob vnímání a myšlení. V estetických kategoriích se tedy odráží normy i hodnoty dané doby a skrze přesuny kategorií mezi periferií a centrem lze budovat historicky ukotvené vymezení estetiky, jejího zájmu a klíčových problémů. ku v průběhu času. Předkládaný příspěvek nejprve explikuje termín estetické kategorie a jeho zaměnitelnost s takzvanými pojmy estetiky (viz Niederle). V druhé části charakterizuje dynamiku, kterou popisuje Ngaiová v postmoderní teorii i praxi, a ukáže, že tato proměnlivost není záležitost výhradně dneška, ale jejím prostřednictvím můžeme zkoumat také historické epochy a proměny kultury. Kromě kategorií, s nimiž pracuje Ngaiová a které budeme zkoumat v recenzích postmoderního komiksu, zaměříme pozornost na klasické “velké” estetické kategorie, které nabízí spis De tribus diebus (O třech dnech) středověkého myslitele Hugona ze Svatého Viktora. Dynamiku opačného směru, tedy ústup z centra na periferii zájmu a posun v hierarchii, ukážeme na vybraných kategoriích (nezměrnost, užitečnost apod.), jimiž se Hugo zabývá.
Links
MUNI/A/1005/2018, interní kód MU |
|