STRAKA, Ondřej and Šárka PORTEŠOVÁ. Metakognitivní charakteristika intelektově mimořádně nadaných dětí (Metacognitive characteristics of exceptionally intellectually gifted children). Československá psychologie. Praha: Psychologický ústav AV ČR, 2019, vol. 63, No 5, p. 543-561. ISSN 0009-062X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Metakognitivní charakteristika intelektově mimořádně nadaných dětí
Name (in English) Metacognitive characteristics of exceptionally intellectually gifted children
Authors STRAKA, Ondřej (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Šárka PORTEŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Československá psychologie, Praha, Psychologický ústav AV ČR, 2019, 0009-062X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 0.478
RIV identification code RIV/00216224:14230/19:00107938
Organization unit Faculty of Social Studies
UT WoS 000509918100004
Keywords (in Czech) metakognice; nadání; inteligence; vývoj; expertnost
Keywords in English metacognition; giftedness; intelligence; development; expertise
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Changed: 14/4/2020 10:24.
Abstract
Článek přináší přehled významných poznatků týkajících se metakognice a jejího vztahu k mimořádnému nadání. Vymezeny a stručně popsány jsou základní aspekty metakognice, v souladu s historickým vývojem i s aktuálním pojetím tohoto konstruktu. Následně se text zabývá tím, nakolik se podle reprezentativních zahraničních empirických výzkumů v jednotlivých aspektech metakognice (deklarativních, procedurálních aj.) odlišují nadané děti od běžné populace. Část článku je věnována i stručnému vymezePřehledové studie / 561 ní mimořádného nadání, zejména s ohledem na posun v odborných názorech na povahu tohoto konstruktu: od klasického Termanova pojetí, v němž bylo nadání definováno výhradně na základě mimořádných výsledků dosažených ve standardizovaných inteligenčních testech, k modernějším přístupům, které zohledňují i jiné kognitivní výkony a do jisté míry i mimointelektové faktory, jakými jsou motivace či tvořivost. Další část studie je proto zaměřena na význam metakognice pro nadání chápané jako „rozvíjející se expertnost“, což je pojetí spojené zejména se jménem R. Sternberga. Na závěr jsou shrnuty některé implikace pro diagnostiku a pedagogicko- psychologickou praxi.
Abstract (in English)
The article presents an overview of important knowledge regarding metacognition and its relation to exceptional giftedness. Basic aspects of metacognition are defined and briefly described in accordance with the historical development and current notions of this construct. The following text deals with how much gifted children differ from typical population in particular aspects of metacognition (declarative, procedural, etc.). Part of the article is dedicated to a concise delimitation of exceptional giftedness, mainly in view of the shift in expert opinions concerning the nature of this construct: from the classic Terman´s conception, in which giftedness was defined solely as based on exceptional results in standardized IQ tests, to more modern approaches, which take into account also other cognitive achievements, and to a certain extent even non-intellectual factors such as motivation or creativity. The next part of the study therefore focuses on the significance of metacognition for giftedness viewed as “developing expertise”, which is the conception associated mainly with R. Sternberg. Finally, there is an outline of some implications for assessment and for psycho-educational practice.
Links
GA17-14715S, research and development projectName: Vývoj metakognitivních schopností u nadaných dětí (Acronym: METAKO)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 24/8/2024 07:22