Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1599591, author = {Straka, Ondřej and Portešová, Šárka}, article_location = {Praha}, article_number = {5}, keywords = {metacognition; giftedness; intelligence; development; expertise}, language = {cze}, issn = {0009-062X}, journal = {Československá psychologie}, title = {Metakognitivní charakteristika intelektově mimořádně nadaných dětí}, url = {http://cspsych.psu.cas.cz/result.php?id=1082}, volume = {63}, year = {2019} }
TY - JOUR ID - 1599591 AU - Straka, Ondřej - Portešová, Šárka PY - 2019 TI - Metakognitivní charakteristika intelektově mimořádně nadaných dětí JF - Československá psychologie VL - 63 IS - 5 SP - 543-561 EP - 543-561 PB - Psychologický ústav AV ČR SN - 0009062X KW - metacognition KW - giftedness KW - intelligence KW - development KW - expertise UR - http://cspsych.psu.cas.cz/result.php?id=1082 L2 - http://cspsych.psu.cas.cz/result.php?id=1082 N2 - Článek přináší přehled významných poznatků týkajících se metakognice a jejího vztahu k mimořádnému nadání. Vymezeny a stručně popsány jsou základní aspekty metakognice, v souladu s historickým vývojem i s aktuálním pojetím tohoto konstruktu. Následně se text zabývá tím, nakolik se podle reprezentativních zahraničních empirických výzkumů v jednotlivých aspektech metakognice (deklarativních, procedurálních aj.) odlišují nadané děti od běžné populace. Část článku je věnována i stručnému vymezePřehledové studie / 561 ní mimořádného nadání, zejména s ohledem na posun v odborných názorech na povahu tohoto konstruktu: od klasického Termanova pojetí, v němž bylo nadání definováno výhradně na základě mimořádných výsledků dosažených ve standardizovaných inteligenčních testech, k modernějším přístupům, které zohledňují i jiné kognitivní výkony a do jisté míry i mimointelektové faktory, jakými jsou motivace či tvořivost. Další část studie je proto zaměřena na význam metakognice pro nadání chápané jako „rozvíjející se expertnost“, což je pojetí spojené zejména se jménem R. Sternberga. Na závěr jsou shrnuty některé implikace pro diagnostiku a pedagogicko- psychologickou praxi. ER -
STRAKA, Ondřej and Šárka PORTEŠOVÁ. Metakognitivní charakteristika intelektově mimořádně nadaných dětí (Metacognitive characteristics of exceptionally intellectually gifted children). \textit{Československá psychologie}. Praha: Psychologický ústav AV ČR, 2019, vol.~63, No~5, p.~543-561. ISSN~0009-062X.
|