ŠEĎOVÁ, Klára and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Jak na výukové komunikaci participují slabí žáci (How low-achieving students participate in classroom talk). In Konference České asociace pedagogického výzkumu : Pedagogický výzkum, školní praxe a výzvy demokracie, Liberec, 11.-13.9.2019. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jak na výukové komunikaci participují slabí žáci
Name (in English) How low-achieving students participate in classroom talk
Authors ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Konference České asociace pedagogického výzkumu : Pedagogický výzkum, školní praxe a výzvy demokracie, Liberec, 11.-13.9.2019, 2019.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00107944
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) výuková komunikace; participace; slabí žáci
Keywords in English classroom talk; participation; low achieving students
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 19/3/2020 09:52.
Abstract
Existuje propracovaná teorie postulující, že řeč a myšlení jsou silně propojeny a výukovou komunikaci je tudíž možné chápat jako nástroj sloužící k akceleraci učení. Existují rovněž empirické studie prokazující korelaci mezi participací žáků na výukové komunikaci a jejich vzdělávacími výsledky. V tomto příspěvku zpracováváme data ze čtyř školních tříd. V každé třídě jsme vybrali 4–6 fokálních slabých žáků (podle prospěchu). Ve všech třídách jsme zaznamenávali na video sérii šesti vyučovacích hodin v předmětu Český jazyk a literatura. Videonahrávky jsme následně podrobili kódování s cílem popsat participační vzorce slabých žáků. Provedli jsme jednoduché kvantifikace (např. četnost vyvolání, četnost spontánních promluv) a následně jsme sekvence, v nichž fokální žáci participovali a podrobili detailní analýze za využití postupů lingvistické etnografie. V každé třídě jsme pořizovali také rozhovory s učiteli a se žáky, které jsme rovněž analyzovali. Slabí žáci jsou z hlediska participace heterogenní. Ve všech třídách se nacházeli slabí žáci, kteří byli tišší, do komunikace vstupovali zřídka, a to výhradně na výzvu učitele. I když se je učitelé snažili zapojit, žáci většinou odpovídali mlčením. Přesto jsme identifikovali situace obsahující prodlouženou produktivní interakci. Participace výrazně vokálních slabých žáků naopak často probíhá mimo běžné komunikační schéma a frekventovaně obsahuje chybu. Ani riziko chyby ovšem participaci těchto žáků nesnižuje, neboť jejich cílem je být slyšet, nikoli odpovědět správně. Promluvy slabých vokálních žáků často obsahují argumentaci, což v kontextu jejich vzdělávacích výsledků považujeme za poměrně překvapivé.
Abstract (in English)
There is consensus about the existence of an elaborated theory which describes the interconnection between language and thinking. In this perspective, classroom talk is seen as an instrument for acceleration of learning. There are empirical studies which document the existence of correlation between students´ participation in classroom discourse and their academic achievement. Bearing these findings in mind, it follows that low-achieving students participate in classroom discourse only rarely. Nevertheless, our data shows that low-achieving students are a heterogenous group from the perspective of their participation. In each class, we were able to observe silent low-achieving students who participated only sporadically and only once they were called upon to do so by their teacher. Even when their teachers tried to engage them, they remained silent. Yet, we could also observe situations of long productive participations which involved vocal low-achieving students. Such participation often took place outside the common communication schemes (and it also frequently included mistakes). Nonetheless, not even the possibility of making a mistake deterred low-achieving vocal students from participation as their goal was to be heard and not necessarily to be correct. It is interesting to note that utterances voiced by such students often included reasoning and argumentation, which is surprising given the context of their academic achievement.
Links
GA17-03643S, research and development projectName: Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků
Investor: Czech Science Foundation, On the Relationship between Characteristics of Classroom Discourse and Student Achievement
PrintDisplayed: 28/7/2024 23:19