J 2020

Novice teachers in the Czech Republic and their drop-out intentions

HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Eva MINAŘÍKOVÁ, Stanislav JEŽEK et. al.

Základní údaje

Originální název

Novice teachers in the Czech Republic and their drop-out intentions

Název česky

Začínající učitelé v České republice a jejich záměry odejít

Autoři

HANUŠOVÁ, Světlana (203 Česká republika, garant, domácí), Michaela PÍŠOVÁ (203 Česká republika, domácí), Tomáš KOHOUTEK (203 Česká republika, domácí), Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Stanislav JEŽEK (203 Česká republika, domácí), Tomáš JANÍK (203 Česká republika, domácí), Jan MAREŠ (203 Česká republika, domácí) a Miroslav JANÍK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

European Journal of Education, Hoboken , NJ USA, John Wiley & Sons, 2020, 0141-8211

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

URL

Impakt faktor

Impact factor: 1.714

Kód RIV

RIV/00216224:14410/20:00114019

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

DOI

http://dx.doi.org/10.1111/ejed.12373

UT WoS

000596019900014

Klíčová slova česky

začínající učitel; dropout;profesní socializace; objektivní determinanty socializace

Klíčová slova anglicky

novice teacher; dropout; professional socialisation; objective determinants of socialization

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 3. 2022 11:15, Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.

Anotace

ORIG CZ

V originále

The current paper presents the results of the first research study of drop-out intentions of novice teachers in the Czech Republic. The study focuses on the reported satisfaction of novice teachers in primary and lower secondary schools with external factors that influence their socialisation and that can be seen as predictors of novice teachers' decision to stay in their current school. In the paper we present the results of quantitative research conducted in 2015–2017. Our main findings include the key significance of factors at the school level, especially the influence of school culture and climate, cooperation with colleagues and leadership. We conclude that in the Czech context teachers tend to stay in schools provided that they work in a well-functioning school, with cooperative colleagues and good head teachers.

Česky

Článek představuje výsledky první výzkumné studie o záměrech začínajících učitelů v České republice odejít ze školy/školství. Studie se zaměřuje na deklarovanou spokojenost začínajících učitelů na základních školách s vnějšími faktory, které ovlivňují jejich socializaci a které lze považovat za prediktory rozhodnutí začínajících učitelů zůstat ve své současné škole. V příspěvku prezentujeme výsledky kvantitativního výzkumu provedeného v letech 2015–2017. Naše hlavní zjištění zahrnují klíčový význam faktorů na školní úrovni, zejména vliv školní kultury a klimatu, spolupráce s kolegy a vedením školy. Došli jsme k závěru, že v českém kontextu mají učitelé tendenci zůstat ve školách za předpokladu, že pracují v dobře fungující škole, se spolupracujícími kolegy a dobrými řediteli.

Návaznosti

GA15-12956S, projekt VaV
Název: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Investor: Grantová agentura ČR, Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Zobrazeno: 1. 11. 2024 04:49