Detailed Information on Publication Record
2020
Novice teachers in the Czech Republic and their drop-out intentions
HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Eva MINAŘÍKOVÁ, Stanislav JEŽEK et. al.Basic information
Original name
Novice teachers in the Czech Republic and their drop-out intentions
Name in Czech
Začínající učitelé v České republice a jejich záměry odejít
Authors
HANUŠOVÁ, Světlana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michaela PÍŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš KOHOUTEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan MAREŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Miroslav JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
European Journal of Education, Hoboken , NJ USA, John Wiley & Sons, 2020, 0141-8211
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
United States of America
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Impact factor
Impact factor: 1.714
RIV identification code
RIV/00216224:14410/20:00114019
Organization unit
Faculty of Education
UT WoS
000596019900014
Keywords (in Czech)
začínající učitel; dropout;profesní socializace; objektivní determinanty socializace
Keywords in English
novice teacher; dropout; professional socialisation; objective determinants of socialization
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 14/3/2022 11:15, Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
V originále
The current paper presents the results of the first research study of drop-out intentions of novice teachers in the Czech Republic. The study focuses on the reported satisfaction of novice teachers in primary and lower secondary schools with external factors that influence their socialisation and that can be seen as predictors of novice teachers' decision to stay in their current school. In the paper we present the results of quantitative research conducted in 2015–2017. Our main findings include the key significance of factors at the school level, especially the influence of school culture and climate, cooperation with colleagues and leadership. We conclude that in the Czech context teachers tend to stay in schools provided that they work in a well-functioning school, with cooperative colleagues and good head teachers.
In Czech
Článek představuje výsledky první výzkumné studie o záměrech začínajících učitelů v České republice odejít ze školy/školství. Studie se zaměřuje na deklarovanou spokojenost začínajících učitelů na základních školách s vnějšími faktory, které ovlivňují jejich socializaci a které lze považovat za prediktory rozhodnutí začínajících učitelů zůstat ve své současné škole. V příspěvku prezentujeme výsledky kvantitativního výzkumu provedeného v letech 2015–2017. Naše hlavní zjištění zahrnují klíčový význam faktorů na školní úrovni, zejména vliv školní kultury a klimatu, spolupráce s kolegy a vedením školy. Došli jsme k závěru, že v českém kontextu mají učitelé tendenci zůstat ve školách za předpokladu, že pracují v dobře fungující škole, se spolupracujícími kolegy a dobrými řediteli.
Links
GA15-12956S, research and development project |
|