J 2020

Novice teachers in the Czech Republic and their drop-out intentions

HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Eva MINAŘÍKOVÁ, Stanislav JEŽEK et. al.

Basic information

Original name

Novice teachers in the Czech Republic and their drop-out intentions

Name in Czech

Začínající učitelé v České republice a jejich záměry odejít

Authors

HANUŠOVÁ, Světlana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michaela PÍŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš KOHOUTEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan MAREŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Miroslav JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

European Journal of Education, Hoboken , NJ USA, John Wiley & Sons, 2020, 0141-8211

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

United States of America

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Impact factor

Impact factor: 1.714

RIV identification code

RIV/00216224:14410/20:00114019

Organization unit

Faculty of Education

UT WoS

000596019900014

Keywords (in Czech)

začínající učitel; dropout;profesní socializace; objektivní determinanty socializace

Keywords in English

novice teacher; dropout; professional socialisation; objective determinants of socialization

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 14/3/2022 11:15, Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.

Abstract

V originále

The current paper presents the results of the first research study of drop-out intentions of novice teachers in the Czech Republic. The study focuses on the reported satisfaction of novice teachers in primary and lower secondary schools with external factors that influence their socialisation and that can be seen as predictors of novice teachers' decision to stay in their current school. In the paper we present the results of quantitative research conducted in 2015–2017. Our main findings include the key significance of factors at the school level, especially the influence of school culture and climate, cooperation with colleagues and leadership. We conclude that in the Czech context teachers tend to stay in schools provided that they work in a well-functioning school, with cooperative colleagues and good head teachers.

In Czech

Článek představuje výsledky první výzkumné studie o záměrech začínajících učitelů v České republice odejít ze školy/školství. Studie se zaměřuje na deklarovanou spokojenost začínajících učitelů na základních školách s vnějšími faktory, které ovlivňují jejich socializaci a které lze považovat za prediktory rozhodnutí začínajících učitelů zůstat ve své současné škole. V příspěvku prezentujeme výsledky kvantitativního výzkumu provedeného v letech 2015–2017. Naše hlavní zjištění zahrnují klíčový význam faktorů na školní úrovni, zejména vliv školní kultury a klimatu, spolupráce s kolegy a vedením školy. Došli jsme k závěru, že v českém kontextu mají učitelé tendenci zůstat ve školách za předpokladu, že pracují v dobře fungující škole, se spolupracujícími kolegy a dobrými řediteli.

Links

GA15-12956S, research and development project
Name: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Investor: Czech Science Foundation, How context matters: objective determinants of novice teachers´ socialisation