HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Eva MINAŘÍKOVÁ, Stanislav JEŽEK, Tomáš JANÍK, Jan MAREŠ and Miroslav JANÍK. Novice teachers in the Czech Republic and their drop-out intentions. European Journal of Education. Hoboken , NJ USA: John Wiley & Sons, 2020, vol. 55, No 2, p. 275- 291. ISSN 0141-8211. Available from: https://dx.doi.org/10.1111/ejed.12373.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Novice teachers in the Czech Republic and their drop-out intentions
Name in Czech Začínající učitelé v České republice a jejich záměry odejít
Authors HANUŠOVÁ, Světlana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michaela PÍŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš KOHOUTEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan MAREŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Miroslav JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition European Journal of Education, Hoboken , NJ USA, John Wiley & Sons, 2020, 0141-8211.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher United States of America
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 1.714
RIV identification code RIV/00216224:14410/20:00114019
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.1111/ejed.12373
UT WoS 000596019900014
Keywords (in Czech) začínající učitel; dropout;profesní socializace; objektivní determinanty socializace
Keywords in English novice teacher; dropout; professional socialisation; objective determinants of socialization
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918. Changed: 14/3/2022 11:15.
Abstract
The current paper presents the results of the first research study of drop-out intentions of novice teachers in the Czech Republic. The study focuses on the reported satisfaction of novice teachers in primary and lower secondary schools with external factors that influence their socialisation and that can be seen as predictors of novice teachers' decision to stay in their current school. In the paper we present the results of quantitative research conducted in 2015–2017. Our main findings include the key significance of factors at the school level, especially the influence of school culture and climate, cooperation with colleagues and leadership. We conclude that in the Czech context teachers tend to stay in schools provided that they work in a well-functioning school, with cooperative colleagues and good head teachers.
Abstract (in Czech)
Článek představuje výsledky první výzkumné studie o záměrech začínajících učitelů v České republice odejít ze školy/školství. Studie se zaměřuje na deklarovanou spokojenost začínajících učitelů na základních školách s vnějšími faktory, které ovlivňují jejich socializaci a které lze považovat za prediktory rozhodnutí začínajících učitelů zůstat ve své současné škole. V příspěvku prezentujeme výsledky kvantitativního výzkumu provedeného v letech 2015–2017. Naše hlavní zjištění zahrnují klíčový význam faktorů na školní úrovni, zejména vliv školní kultury a klimatu, spolupráce s kolegy a vedením školy. Došli jsme k závěru, že v českém kontextu mají učitelé tendenci zůstat ve školách za předpokladu, že pracují v dobře fungující škole, se spolupracujícími kolegy a dobrými řediteli.
Links
GA15-12956S, research and development projectName: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Investor: Czech Science Foundation, How context matters: objective determinants of novice teachers´ socialisation
PrintDisplayed: 21/5/2024 09:23