ČERNÁ, Jana. Mechanismy a techniky komunistické moci při nápravě špatně vychovaných dětí a mládeže : Co dělat, když se vize o výchově nového člověka rozpadá? (Mechanisms and techniques of communist power in reforming improperly raised children and youths : what can be done when the vision of raising the new man collapses?). Historie - Otázky - Problémy. Univerzita Karlova, 2018, vol. 10, No 2, p. 26-43. ISSN 1804-1132.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mechanismy a techniky komunistické moci při nápravě špatně vychovaných dětí a mládeže : Co dělat, když se vize o výchově nového člověka rozpadá?
Name (in English) Mechanisms and techniques of communist power in reforming improperly raised children and youths : what can be done when the vision of raising the new man collapses?
Authors ČERNÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Historie - Otázky - Problémy, Univerzita Karlova, 2018, 1804-1132.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60101 History
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00112244
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English education; communism; children; moral upbringing; polytechnic upbringing
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 6/4/2020 13:03.
Abstract
Nový socialistický člověk byl definován skrze komunistické myšlení a chování, k jehož osvojování docházelo především na školách. Nicméně po převratu se ve výchově nové socialistické generace objevily komplikace související s požadavky na její náboženské přesvědčení, studijní výsledky či disciplínu. Předmětem studie je vysvětlit, jak se takové odchylky v názorech a činech nového člověka překonávaly s přihlédnutím k situaci v Brně v 50. letech 20. století.
Abstract (in English)
The New Socialist Man was defined by the norms of communist thinking and behaviour, the adoption of which primarily took place in schools. In the education of the new socialist generation after the coup, however, complications related to the demands of its religious (non)beliefs, study results and discipline arose. The subject of the study is to explain how the deviations in the opinions and actions of this new man in the early 1950s, taking into account the situation in Brno, were expected to be removed.
Links
MUNI/A/1257/2018, interní kód MUName: Kulturní identita v dějinách střední Evropy (Acronym: Kulturní identita)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 7/9/2024 03:00