D 2019

Wie können Deutschlehrende ihre Schülerinnen und Schüler zum Deutschlernen motivieren?

FUKOVÁ, Petra

Basic information

Original name

Wie können Deutschlehrende ihre Schülerinnen und Schüler zum Deutschlernen motivieren?

Name in Czech

Jak mohou vyučující německého jazyka motivovat své žákyně a žáky k učení se němčině?

Name (in English)

How can German teachers motivate their students to learn German?

Authors

FUKOVÁ, Petra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Hamburg, Sprachen, Literaturen und Kulturen im Kontakt. Beiträge der 25. Linguistik- und Literaturtage, Miskolc/Ungarn 2017. p. 211-220, 10 pp. 2019

Publisher

Kovač

Other information

Language

German

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Germany

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/19:00112300

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-3-339-11030-5

ISSN

Keywords (in Czech)

výuka němčiny; motivace; motivování; učitel; žák

Keywords in English

German lessons; motivation; motivating; teacher; student

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 25/3/2020 10:37, Dana Nesnídalová

Abstract

In the original language

Die Motivation des Schülers hat einen wesentlichen Einfluss auf den Lernprozess, konkret auf seine Geschwindigkeit und Erfolg. Deshalb kann man die Unterstützung der Motivation von Schülern als einen bedeutenden Teil des pädagogischen Handelns jedes Lehrers bezeichnen. Dieser Beitrag präsentiert einige vorläufige Zwischenergebnisse einer Untersuchung, dessen Ziel ist es festzustellen, wie ein Deutschlehrer seine Schüler zum Deutschlernen motivieren kann. Der Beitrag konzentriert sich speziell auf Datenmaterial, das durch Interviews mit Schülern gewonnen wurden. Einige von diesen werden hier vorgestellt und kommentiert.

In Czech

Motivace žáka má podstatný vliv na proces učení, konkrétně na jeho rychlost a úspěšnost. Proto lze podporu motivace žáků k učení označit za významnou součást pedagogického jednání každého učitele. Tento příspěvek prezentuje některé vybrané předběžné výsledky výzkumu, jehož cílem je zjistit, jak může učitel německého jazyka motivovat své žáky k učení se němčině. Příspěvek se zaměřuje na data, jež byla získána prostřednictvím rozhovorů se žáky. Některá z nich jsou zde představena a komentována.

In English

The motivation of a student has a substantial influence on the learning process, specifically on its speed and success. Therefore, the support of the motivation of students can be described as an important part of the pedagogical activity of each teacher. This contribution presents some selected preliminary intermediate results of a study with the aim to ascertain how a German teacher can motivate his students to learn German. The contribution is focussing specifically on data which has been gained through interviews with students. Some of these will be presented here and commented.

Links

MUNI/A/1277/2016, interní kód MU
Name: Výzkum učení a vyučování cizím jazykům (Acronym: AKTEV VI.)
Investor: Masaryk University, Category A