JURKOVIČ, Tomáš. Izanagiovský motiv v románech Haruki Murakamiho (The Izanagi Motive in Haruki Murakami's Novels). 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita. 159 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, sv. č. 496. ISBN 978-80-210-9427-7. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-9427-2019. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Izanagiovský motiv v románech Haruki Murakamiho
Name (in English) The Izanagi Motive in Haruki Murakami's Novels
Authors JURKOVIČ, Tomáš.
Edition 1., elektronické vyd. Brno, 159 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, sv. č. 496, 2019.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome Book on a specialized topic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Munishop Digitální knihovna FF MU
ISBN 978-80-210-9427-7
Doi 10.5817/CZ.MUNI.M210-9427-2019
Tags Munipress
Changed by Changed by: PhDr. Lea Novotná, učo 110512. Changed: 18/7/2023 11:37.
Abstract
O japonském spisovateli Haruki Murakamim se občas soudí, že se beze zbytku zhlédl v západní literatuře a následně píše „nejaponské“ texty. Pokud ovšem podrobíme rozboru příběhy, které se odehrávají v jeho literárních dílech, musíme podobné soudy odmítnout jako neopodstatněné. Tato publikace provádí čtenáře v chronologickém sledu barvitým světem Murakamiho románových příběhů a krůček po krůčku před ním odkrývá další, zastřešující příběh, sahající od počátků a inspiračních zdrojů autorovy tvorby až po moment, kdy se Murakamimu daří poprvé úspěšně vyrovnat se svým velkým tématem – temnými stíny moderní japonské historie.
Abstract (in English)
Japanese writer Haruki Murakami is sometimes considered to be an entirely western-literature-inspired author of “non-Japanese” texts. Such judgements, however, need to be rejected upon analyzing the stories of Murakami’s fiction. The present study offers a guidance into the colorful world of stories of Murakami’s novels in chronological order. It introduces them into what we could call a meta-story, starting with the very beginning of Murakami’s writing and its sources of inspiration, and ending with the point of Murakami’s first victory in dealing with his most important subject as an author – the dark sides of modern Japan’s history.
PrintDisplayed: 18/4/2024 10:56