Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1604301, author = {Šeďová, Klára}, article_number = {2}, doi = {http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2019.3}, keywords = {classroom talk; participation; silent students; vocal students}, language = {cze}, issn = {1802-4637}, journal = {Orbis scholae}, title = {Mluvit, či nemluvit? Participace na výukové komunikaci očima vokálních a tichých žáků a jejich učitelek}, url = {https://karolinum.cz/casopis/orbis-scholae/rocnik-13/cislo-2/clanek-6861}, volume = {13}, year = {2019} }
TY - JOUR ID - 1604301 AU - Šeďová, Klára PY - 2019 TI - Mluvit, či nemluvit? Participace na výukové komunikaci očima vokálních a tichých žáků a jejich učitelek JF - Orbis scholae VL - 13 IS - 2 SP - 65-94 EP - 65-94 SN - 18024637 KW - classroom talk KW - participation KW - silent students KW - vocal students UR - https://karolinum.cz/casopis/orbis-scholae/rocnik-13/cislo-2/clanek-6861 L2 - https://karolinum.cz/casopis/orbis-scholae/rocnik-13/cislo-2/clanek-6861 N2 - Studie vychází ze známého faktu, že různí žáci ve třídě participují různou měrou na výukové komunikaci. Někteří žáci jsou velmi vokální, často a ochotně si berou slovo, jiní zůstávají tiší. Ačkoli existuje řada studií, které se žákovskými participačními vzorci zabývají, jen velmi zřídka je zkoumána vnitřní perspektiva žáků a jejich pohled na věc. Realizovali jsme terénní etnografické šetření ve výuce českého jazyka a literatury ve čtyřech devátých třídách základní školy. Pořizovali jsme videonahrávky výuky a také rozhovory se žáky a jejich učitelkami. V této studii vytěžujeme data z rozhovorů s cílem porozumět participačním vzorcům ve sledovaných třídách a zachytit významy, které jsou participaci připisovány ze strany žáků i jejich učitelů. Soustředíme se přitom na zachycení rozdílů mezi žáky vokálními a tichými a mezi žáky školsky úspěšnými a neúspěšnými. Naše analýza ukazuje, že participační chování žáků silně souvisí s tím, jaké příležitosti k učení tito žáci získávají, dále jak kompetentní a inteligentní se jeví sami sobě i svým vyučujícím. Z tohoto hlediska existuje ve třídách silně znevýhodněná skupina, a to jsou tiší neúspěšní žáci. ER -
ŠEĎOVÁ, Klára. Mluvit, či nemluvit? Participace na výukové komunikaci očima vokálních a tichých žáků a jejich učitelek. \textit{Orbis scholae}. 2019, roč.~13, č.~2, s.~65-94. ISSN~1802-4637. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2019.3.
|