MARINIČ, Peter. Finanční gramotnost v kontextu vzdělávácích dokumentů (Financial Literacy in the Context of Educational Documents). Online. In Jan Válek, Peter Marinič. 13. mezinárodní vědecká konference - Didaktická konference 2019. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, p. 67-74. ISBN 978-80-210-9435-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Finanční gramotnost v kontextu vzdělávácích dokumentů
Name (in English) Financial Literacy in the Context of Educational Documents
Authors MARINIČ, Peter.
Edition 1. vyd. Brno, 13. mezinárodní vědecká konference - Didaktická konference 2019, p. 67-74, 8 pp. 2019.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-9435-2
Keywords (in Czech) finanční gramotnost; finanční vzdělávání; rámcový vzdělávací program; školní vzdělávací program; didaktická transformace
Keywords in English financial literacy; financial education; framework educational programme; school educational programme; didactic transformation
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D., učo 137627. Changed: 16/1/2020 09:47.
Abstract
Finanční gramotnost je v posledních dekádách značně diskutovanou oblastí vzdělávání a její implementace do vzdělávacího systému je spojena s širokou veřejnou i odbornou diskuzí. Nicméně přístup k implementaci finanční gramotnosti do vzdělávacích programů se potýká s několika potíží. Jednou z nich je nedostatečná implementace do rámcových vzdělávacích programů. Další pak opomíjení při transformaci do školních vzdělávacích programů. Samotnou výzkumnou kategorií pak tvoří forma implementace finanční gramotnosti do vzdělávacího procesu. Frontální výuka se již zejména u finanční gramotnosti nejeví jako vyhovující. Toto jsou otázky, které řeší předložený článek.
Abstract (in English)
Financial literacy has been widely discussed topic in education in recent decades and its implementation into the education system is associated with wide public and professional discussion. However, approach to implementing financial literacy in educational programmes faces several difficulties. One of them is inadequate implementation into the framework educational programmes. Another is neglecting the transformation into school educational programmes. Form of the implementation of the financial literacy into the educational process is the research category itself. Frontal teaching does not seem to be particularly satisfactory, especially in the education of financial literacy. These are the questions that the article deals with.
Links
MUNI/FR/1057/2018, interní kód MUName: Hra s financemi života - Finanční gramotnost (Acronym: FG hra)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 27/7/2024 13:56