POŘÍZKOVÁ, Kateřina, Jan SLÍVA and Libor ŠVANDA. Korpusový přístup k výuce lékařské terminologie (Corpus-Based Approach to Teaching Medical Terminology). In Týden CJV. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Korpusový přístup k výuce lékařské terminologie
Name (in English) Corpus-Based Approach to Teaching Medical Terminology
Authors POŘÍZKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jan SLÍVA (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Libor ŠVANDA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Týden CJV, 2019.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14640/19:00112511
Organization unit Language Centre
Keywords (in Czech) lékařská terminologie; latina; korpusová lingvistika; DBL
Keywords in English medical terminology; Latin; corpus linguistics; DBL
Tags corpus linguistics, DBL, Latin medical terminology
Changed by Changed by: Mgr. Kateřina Pořízková, Ph.D., učo 10808. Changed: 17/1/2020 13:15.
Abstract
Cílem příspěvku bylo poskytnout vhled do problematiky využití korpusových nástrojů pro výuku lékařské terminologie. Ve Sketch Engine byla představena aktuální podoba korpusu klinických diagnóz. Kromě specifických problémů, se kterými se musí lingvista ve spolupráci s počítačovým expertem vypořádat, bylo demonstrováno, jakým způsobem může být intuitivní přístup k jazyku zavádějící v porovnání s autentickými daty.
Abstract (in English)
This seminar provided an insight into the problematics of using corpus linguistics tools for teaching medical terminology. An actual version of the corpus of authentic clinical diagnoses in Sketch Engine was presented, while the attendants were given a unique opportunity to get acquainted with the background of collaboration between a linguist and a computational specialist. Specific linguistic problems were demonstrated with the focus on the potential ambiguity of an intuitive language approach and the significance of reflecting authentic data.
PrintDisplayed: 27/9/2024 08:16