Detailed Information on Publication Record
2019
Využití ICT ve výuce lékařské terminologie
POŘÍZKOVÁ, Kateřina and Libor ŠVANDABasic information
Original name
Využití ICT ve výuce lékařské terminologie
Name (in English)
The use of ICT in teaching medical terminology
Authors
POŘÍZKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Libor ŠVANDA (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Setkání jazykových ústavů lékařských fakult v ČR a SR, 2019
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14640/19:00112514
Organization unit
Language Centre
Keywords (in Czech)
lékařská terminologie; korpusová lingvistika; ICT
Keywords in English
medical terminology; corpus linguistics; ICT
Změněno: 17/1/2020 13:54, Mgr. Kateřina Pořízková, Ph.D.
V originále
V první části příspěvku byly demonstrovány příklady uplatnění metodologie korpusové lingvistiky při tvorbě výukových materiálů předmětu lékařské terminologie, které reflektují reálné a v této oblasti frekventované jazykové jevy. Konkrétně se jednalo o návod, jak provést základní elektronické zpracování korpusu pro účely jazykové analýzy na rovině slovotvorné (tabulkový procesor Excel) a rovině výstavby víceslovných termínů s využitím korpusového manažeru Sketch Engine. V druhé části následovalo představení praktických ukázek využití aplikace Socrative jako efektivního nástroje pro aktivizaci studentů při práci s autentickou lékařskou dokumentací v hodině.
In English
In the first part of the presentation, examples of the application of corpus linguistics methodology in teaching medical terminology was demonstrated. Specifically, it was a guide how to build an electronic corpus for the purpose of word-form analysis (using Excel) and how to observe the context of specific terms (using the Sketch Engine corpus manager). The second part focused on practical demonstrations of using Socrative as an effective tool for activating students when working with authentic medical records.