k 2019

Využití ICT ve výuce lékařské terminologie

POŘÍZKOVÁ, Kateřina and Libor ŠVANDA

Basic information

Original name

Využití ICT ve výuce lékařské terminologie

Name (in English)

The use of ICT in teaching medical terminology

Authors

POŘÍZKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Libor ŠVANDA (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Setkání jazykových ústavů lékařských fakult v ČR a SR, 2019

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14640/19:00112514

Organization unit

Language Centre

Keywords (in Czech)

lékařská terminologie; korpusová lingvistika; ICT

Keywords in English

medical terminology; corpus linguistics; ICT
Změněno: 17/1/2020 13:54, Mgr. Kateřina Pořízková, Ph.D.

Abstract

V originále

V první části příspěvku byly demonstrovány příklady uplatnění metodologie korpusové lingvistiky při tvorbě výukových materiálů předmětu lékařské terminologie, které reflektují reálné a v této oblasti frekventované jazykové jevy. Konkrétně se jednalo o návod, jak provést základní elektronické zpracování korpusu pro účely jazykové analýzy na rovině slovotvorné (tabulkový procesor Excel) a rovině výstavby víceslovných termínů s využitím korpusového manažeru Sketch Engine. V druhé části následovalo představení praktických ukázek využití aplikace Socrative jako efektivního nástroje pro aktivizaci studentů při práci s autentickou lékařskou dokumentací v hodině.

In English

In the first part of the presentation, examples of the application of corpus linguistics methodology in teaching medical terminology was demonstrated. Specifically, it was a guide how to build an electronic corpus for the purpose of word-form analysis (using Excel) and how to observe the context of specific terms (using the Sketch Engine corpus manager). The second part focused on practical demonstrations of using Socrative as an effective tool for activating students when working with authentic medical records.