ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ. Milestones in the History of Czechoslovak Education in the Second Half of the 20th Century. In European Conference on Educational Research (ECER) : Education in an Era of Risk – the Role of Educational Research for the Future, Hamburg, 2 – 6 September 2019. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Milestones in the History of Czechoslovak Education in the Second Half of the 20th Century
Name in Czech Milníky v dějinách československého školství ve druhé polovině 20. století
Authors ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic).
Edition European Conference on Educational Research (ECER) : Education in an Era of Risk – the Role of Educational Research for the Future, Hamburg, 2 – 6 September 2019, 2019.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00108062
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) orální historie; dějiny školství; socialismus; škola; učitel
Keywords in English oral history; history of education; socialism; school; teacher
Tags rivok
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Changed: 19/3/2020 11:03.
Abstract
The aim of the authors is to introduce and describe the development of the education and the teaching profession during the period of the authoritarian socialist regime, with an emphasis on the important events accompanying this regime. The main question the authors are attempting to answer is how were the education and teaching profession changing in socialist Czechoslovakia and how the teachers perceived and experienced the crucial moments in the development of education in the context of important historical events.
Abstract (in Czech)
Cílem autorů je představit a popsat vývoj základního školství a profese učitele v období autokratického socialistického režimu s důrazem na významné události, které tento režim doprovázely. Hlavní otázkou, kterou si autoři pokládají, je zjistit, jakým způsobem se měnilo základní školství a profese učitele v socialistickém Československu a zároveň, jakým způsobem tito učitelé vnímali a prožívali zásadní okamžiky ve vývoji tohoto typu školství na pozadí významných dobových událostí.
Links
GA14-05926S, research and development projectName: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 1/5/2024 00:43