k 2019

Milestones in the History of Czechoslovak Education in the Second Half of the 20th Century

ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ

Basic information

Original name

Milestones in the History of Czechoslovak Education in the Second Half of the 20th Century

Name in Czech

Milníky v dějinách československého školství ve druhé polovině 20. století

Authors

ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic)

Edition

European Conference on Educational Research (ECER) : Education in an Era of Risk – the Role of Educational Research for the Future, Hamburg, 2 – 6 September 2019, 2019

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Germany

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/19:00108062

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

orální historie; dějiny školství; socialismus; škola; učitel

Keywords in English

oral history; history of education; socialism; school; teacher

Tags

Tags

International impact
Změněno: 19/3/2020 11:03, Mgr. Zuzana Matulíková

Abstract

V originále

The aim of the authors is to introduce and describe the development of the education and the teaching profession during the period of the authoritarian socialist regime, with an emphasis on the important events accompanying this regime. The main question the authors are attempting to answer is how were the education and teaching profession changing in socialist Czechoslovakia and how the teachers perceived and experienced the crucial moments in the development of education in the context of important historical events.

In Czech

Cílem autorů je představit a popsat vývoj základního školství a profese učitele v období autokratického socialistického režimu s důrazem na významné události, které tento režim doprovázely. Hlavní otázkou, kterou si autoři pokládají, je zjistit, jakým způsobem se měnilo základní školství a profese učitele v socialistickém Československu a zároveň, jakým způsobem tito učitelé vnímali a prožívali zásadní okamžiky ve vývoji tohoto typu školství na pozadí významných dobových událostí.

Links

GA14-05926S, research and development project
Name: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Czech Science Foundation