ŠIMÁNĚ, Michal and Jiří ZOUNEK. Mezi autoritářským a demokratickým režimem : Historické milníky základního školství v Československu ve druhé polovině 20. století (Between Authoritarian and Democratic Regime : Historical Milestones of the Primary Education in Czechoslovakia during the Second Half of the 20th Century). In 27. ročník konference České asociace pedagogických výzkumu : Pedagogický výzkum, školní praxe a výzvy demokracie, 11.–13. září 2019, Liberec. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mezi autoritářským a demokratickým režimem : Historické milníky základního školství v Československu ve druhé polovině 20. století
Name (in English) Between Authoritarian and Democratic Regime : Historical Milestones of the Primary Education in Czechoslovakia during the Second Half of the 20th Century
Authors ŠIMÁNĚ, Michal (203 Czech Republic) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 27. ročník konference České asociace pedagogických výzkumu : Pedagogický výzkum, školní praxe a výzvy demokracie, 11.–13. září 2019, Liberec, 2019.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00108066
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Základní školy; Československo; dějiny školství; makro- a mikrohistorie; soudobé dějiny; orální historie
Keywords in English Primary schools; Czechoslovakia; history of education; macro- and microhistory; comtemporary history; oral history
Tags rivok
Changed by Changed by: doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D., učo 23221. Changed: 26/3/2020 10:21.
Abstract
Cílem příspěvku je zmapovat dějiny československého základního školství ve druhé polovině 20. století. Téma přitom uchopí ve dvou základních rovinách. První rovina výkladu se zaměří na makrohistorické milníky, které měly zcela zásadní dopad na život společnosti i na oblast školství. Druhou rovinu výkladu tvoří mikrohistorie, kde lze ukázat, jak mnohovrstevnatá byla realita života učitelů v Československu ve zkoumaném období.
Abstract (in English)
In the article, the authors will, therefore, focus on the history of Czechoslovak primary education during the second half of the 20th century, approaching the topic on the two basic levels. The first level of interpretation focuses on macro-historical milestones that have had a crucial impact on the society‘s life as well as on the education. The second level of interpretation is devoted to microhistory. On this level, it is possible to demonstrate how multi-layered and difficult the reality of life of teachers in Czechoslovakia during the reviewed period was.
Links
GA14-05926S, research and development projectName: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 25/5/2024 05:45