Detailed Information on Publication Record
2019
Mezi autoritářským a demokratickým režimem : Historické milníky základního školství v Československu ve druhé polovině 20. století
ŠIMÁNĚ, Michal and Jiří ZOUNEKBasic information
Original name
Mezi autoritářským a demokratickým režimem : Historické milníky základního školství v Československu ve druhé polovině 20. století
Name (in English)
Between Authoritarian and Democratic Regime : Historical Milestones of the Primary Education in Czechoslovakia during the Second Half of the 20th Century
Authors
ŠIMÁNĚ, Michal (203 Czech Republic) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
27. ročník konference České asociace pedagogických výzkumu : Pedagogický výzkum, školní praxe a výzvy demokracie, 11.–13. září 2019, Liberec, 2019
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/19:00108066
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
Základní školy; Československo; dějiny školství; makro- a mikrohistorie; soudobé dějiny; orální historie
Keywords in English
Primary schools; Czechoslovakia; history of education; macro- and microhistory; comtemporary history; oral history
Tags
Změněno: 26/3/2020 10:21, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.
V originále
Cílem příspěvku je zmapovat dějiny československého základního školství ve druhé polovině 20. století. Téma přitom uchopí ve dvou základních rovinách. První rovina výkladu se zaměří na makrohistorické milníky, které měly zcela zásadní dopad na život společnosti i na oblast školství. Druhou rovinu výkladu tvoří mikrohistorie, kde lze ukázat, jak mnohovrstevnatá byla realita života učitelů v Československu ve zkoumaném období.
In English
In the article, the authors will, therefore, focus on the history of Czechoslovak primary education during the second half of the 20th century, approaching the topic on the two basic levels. The first level of interpretation focuses on macro-historical milestones that have had a crucial impact on the society‘s life as well as on the education. The second level of interpretation is devoted to microhistory. On this level, it is possible to demonstrate how multi-layered and difficult the reality of life of teachers in Czechoslovakia during the reviewed period was.
Links
GA14-05926S, research and development project |
|