k 2019

Mezi autoritářským a demokratickým režimem : Historické milníky základního školství v Československu ve druhé polovině 20. století

ŠIMÁNĚ, Michal and Jiří ZOUNEK

Basic information

Original name

Mezi autoritářským a demokratickým režimem : Historické milníky základního školství v Československu ve druhé polovině 20. století

Name (in English)

Between Authoritarian and Democratic Regime : Historical Milestones of the Primary Education in Czechoslovakia during the Second Half of the 20th Century

Authors

ŠIMÁNĚ, Michal (203 Czech Republic) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

27. ročník konference České asociace pedagogických výzkumu : Pedagogický výzkum, školní praxe a výzvy demokracie, 11.–13. září 2019, Liberec, 2019

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/19:00108066

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

Základní školy; Československo; dějiny školství; makro- a mikrohistorie; soudobé dějiny; orální historie

Keywords in English

Primary schools; Czechoslovakia; history of education; macro- and microhistory; comtemporary history; oral history

Tags

Změněno: 26/3/2020 10:21, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem příspěvku je zmapovat dějiny československého základního školství ve druhé polovině 20. století. Téma přitom uchopí ve dvou základních rovinách. První rovina výkladu se zaměří na makrohistorické milníky, které měly zcela zásadní dopad na život společnosti i na oblast školství. Druhou rovinu výkladu tvoří mikrohistorie, kde lze ukázat, jak mnohovrstevnatá byla realita života učitelů v Československu ve zkoumaném období.

In English

In the article, the authors will, therefore, focus on the history of Czechoslovak primary education during the second half of the 20th century, approaching the topic on the two basic levels. The first level of interpretation focuses on macro-historical milestones that have had a crucial impact on the society‘s life as well as on the education. The second level of interpretation is devoted to microhistory. On this level, it is possible to demonstrate how multi-layered and difficult the reality of life of teachers in Czechoslovakia during the reviewed period was.

Links

GA14-05926S, research and development project
Name: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Czech Science Foundation