k 2019

Possibilities of Research of Primary and Secondary Technical Education in Socialist Czechoslovakia. To the Sources of Knowledge and their Study

ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ

Basic information

Original name

Possibilities of Research of Primary and Secondary Technical Education in Socialist Czechoslovakia. To the Sources of Knowledge and their Study

Name in Czech

Možnosti výzkumu základního a středního odborného školství socialistickém Československu – zdroje poznání a jejich studium

Authors

ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic)

Edition

Education in Totalitarian Ideologies of the 20th Century (Výchova a vzdelávanie v totalitných ideológiách 20. storočia), Smolenice, 17 – 18 October 2019. 2019

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/19:00108071

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

primary school education; secondary technical school education; socialist Czechoslovakia; oral history; methodology

Keywords in English

základní školství; střední odborné školství; socialistické Československo; orální historie; metodologie

Tags

rivok

Tags

International impact
Změněno: 26/3/2020 09:50, Mgr. Igor Hlaváč

Abstract

ORIG CZ

V originále

The main objective of this paper is to describe and explain availability and information value of resources mediating understanding the history of primary and secondary technical school education in the socialist Czechoslovakia, in the former South Moravia region. The other objectives include exploring acquisition and analysis of selected types of resources including oral-history resources. The paper will also present our own data, i.e. interviews with teacher narrators who taught at primary and secondary technical schools during the socialist Czechoslovakia. We will focus on some methodological issues in oral history such as how to ask questions, how to deal with the narrators going silent or clashes between narrators’ memories and information from official sources.

In Czech

Cílem příspěvku je proto popsat a vysvětlit dostupnost a informační hodnotu zdrojů poznání minulosti základního a středního odborného školství v socialistickém Československu, a to na území dřívějšího Jihomoravského kraje. K dalším cílům příspěvku patří rovněž způsoby získávání i analýzy vybraných typů zdrojů včetně orálně-historických pramenů. V příspěvku budeme pracovat i s vlastními daty, tedy s rozhovory s učiteli/pamětníky, kteří působili na základních a středních odborných školách v době socialistického Československa. Zaměříme se přitom na některé metodologické otázky metody orální historie, jako je například kladení otázek, „mlčení“ pamětníků či „kontrast“ vzpomínek s informacemi z oficiálních zdrojů.

Links

GA14-05926S, research and development project
Name: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Czech Science Foundation
Displayed: 2/11/2024 06:30