ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ. Possibilities of Research of Primary and Secondary Technical Education in Socialist Czechoslovakia. To the Sources of Knowledge and their Study. In Education in Totalitarian Ideologies of the 20th Century (Výchova a vzdelávanie v totalitných ideológiách 20. storočia), Smolenice, 17 – 18 October 2019. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Possibilities of Research of Primary and Secondary Technical Education in Socialist Czechoslovakia. To the Sources of Knowledge and their Study
Name in Czech Možnosti výzkumu základního a středního odborného školství socialistickém Československu – zdroje poznání a jejich studium
Authors ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic).
Edition Education in Totalitarian Ideologies of the 20th Century (Výchova a vzdelávanie v totalitných ideológiách 20. storočia), Smolenice, 17 – 18 October 2019. 2019.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/19:00108071
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) primary school education; secondary technical school education; socialist Czechoslovakia; oral history; methodology
Keywords in English základní školství; střední odborné školství; socialistické Československo; orální historie; metodologie
Tags rivok
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Changed: 26/3/2020 09:50.
Abstract
The main objective of this paper is to describe and explain availability and information value of resources mediating understanding the history of primary and secondary technical school education in the socialist Czechoslovakia, in the former South Moravia region. The other objectives include exploring acquisition and analysis of selected types of resources including oral-history resources. The paper will also present our own data, i.e. interviews with teacher narrators who taught at primary and secondary technical schools during the socialist Czechoslovakia. We will focus on some methodological issues in oral history such as how to ask questions, how to deal with the narrators going silent or clashes between narrators’ memories and information from official sources.
Abstract (in Czech)
Cílem příspěvku je proto popsat a vysvětlit dostupnost a informační hodnotu zdrojů poznání minulosti základního a středního odborného školství v socialistickém Československu, a to na území dřívějšího Jihomoravského kraje. K dalším cílům příspěvku patří rovněž způsoby získávání i analýzy vybraných typů zdrojů včetně orálně-historických pramenů. V příspěvku budeme pracovat i s vlastními daty, tedy s rozhovory s učiteli/pamětníky, kteří působili na základních a středních odborných školách v době socialistického Československa. Zaměříme se přitom na některé metodologické otázky metody orální historie, jako je například kladení otázek, „mlčení“ pamětníků či „kontrast“ vzpomínek s informacemi z oficiálních zdrojů.
Links
GA14-05926S, research and development projectName: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 25/5/2024 09:54