JINDRA, Miroslav. (Zne)užití dramatické výchovy ve výuce ostatních předmětů ((Ab)use of drama education in teaching other subjects). In Medzinárodné konferencie o čítaní. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name (Zne)užití dramatické výchovy ve výuce ostatních předmětů
Name in Czech (Zne)užití dramatické výchovy ve výuce ostatních předmětů
Name (in English) (Ab)use of drama education in teaching other subjects
Authors JINDRA, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Medzinárodné konferencie o čítaní, 2019.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60206 Specific literatures
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/19:00112534
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) dramatická výchova; umění; edukace
Keywords in English drama education; art; education
Tags International impact
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 17/3/2020 16:38.
Abstract
Vývoj dramatické výchovy v československém a později českém prostředí s sebou přinesl řadu změn, a tak i chápání tohoto oboru. Postupně se začaly objevovat tendence využití tohoto oboru jako metody pro výuku ostatních vyučovacích předmětů, avšak bez dostatečné znalosti divadelního umění. Tento vývoj zapříčinil odklon od výchovy a vzdělávání v oblasti divadelního umění k osobnostním a sociálním přesahům, které tento obor nabízí. Upřednostnění osobnostně-sociálního významu dramatické výchovy před uměním přinesl řadu problémů nejen v teoretické rovině, ale i samotné praxi. Příspěvek se zabývá problematikou dramatické výchovy a jejího postavení v současné době.
Abstract (in English)
The development of drama education in the Czechoslovak and later Czech environment brought with it a number of changes and thus the understanding of this field. Gradually, there began to be a tendency to use this field as a method for teaching other subjects, but without sufficient knowledge of the performing arts. This development caused a shift from education in the field of performing arts to the personal and social overlaps that this field offers. Prioritizing the personal and social significance of drama education over art has brought a number of problems not only in theory but also in practice itself. The paper deals with the issue of drama education and its position at present time.
Links
MUNI/A/1116/2018, interní kód MUName: Jazyková a literární komunikace II.
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 23/8/2024 06:06