k 2019

(Zne)užití dramatické výchovy ve výuce ostatních předmětů

JINDRA, Miroslav

Basic information

Original name

(Zne)užití dramatické výchovy ve výuce ostatních předmětů

Name in Czech

(Zne)užití dramatické výchovy ve výuce ostatních předmětů

Name (in English)

(Ab)use of drama education in teaching other subjects

Authors

JINDRA, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Medzinárodné konferencie o čítaní, 2019

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

60206 Specific literatures

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/19:00112534

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

dramatická výchova; umění; edukace

Keywords in English

drama education; art; education

Tags

International impact
Změněno: 17/3/2020 16:38, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Vývoj dramatické výchovy v československém a později českém prostředí s sebou přinesl řadu změn, a tak i chápání tohoto oboru. Postupně se začaly objevovat tendence využití tohoto oboru jako metody pro výuku ostatních vyučovacích předmětů, avšak bez dostatečné znalosti divadelního umění. Tento vývoj zapříčinil odklon od výchovy a vzdělávání v oblasti divadelního umění k osobnostním a sociálním přesahům, které tento obor nabízí. Upřednostnění osobnostně-sociálního významu dramatické výchovy před uměním přinesl řadu problémů nejen v teoretické rovině, ale i samotné praxi. Příspěvek se zabývá problematikou dramatické výchovy a jejího postavení v současné době.

In English

The development of drama education in the Czechoslovak and later Czech environment brought with it a number of changes and thus the understanding of this field. Gradually, there began to be a tendency to use this field as a method for teaching other subjects, but without sufficient knowledge of the performing arts. This development caused a shift from education in the field of performing arts to the personal and social overlaps that this field offers. Prioritizing the personal and social significance of drama education over art has brought a number of problems not only in theory but also in practice itself. The paper deals with the issue of drama education and its position at present time.

Links

MUNI/A/1116/2018, interní kód MU
Name: Jazyková a literární komunikace II.
Investor: Masaryk University, Category A