Detailed Information on Publication Record
2019
(Zne)užití dramatické výchovy ve výuce ostatních předmětů
JINDRA, MiroslavBasic information
Original name
(Zne)užití dramatické výchovy ve výuce ostatních předmětů
Name in Czech
(Zne)užití dramatické výchovy ve výuce ostatních předmětů
Name (in English)
(Ab)use of drama education in teaching other subjects
Authors
JINDRA, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Medzinárodné konferencie o čítaní, 2019
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
60206 Specific literatures
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/19:00112534
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
dramatická výchova; umění; edukace
Keywords in English
drama education; art; education
Tags
International impact
Změněno: 17/3/2020 16:38, Dana Nesnídalová
V originále
Vývoj dramatické výchovy v československém a později českém prostředí s sebou přinesl řadu změn, a tak i chápání tohoto oboru. Postupně se začaly objevovat tendence využití tohoto oboru jako metody pro výuku ostatních vyučovacích předmětů, avšak bez dostatečné znalosti divadelního umění. Tento vývoj zapříčinil odklon od výchovy a vzdělávání v oblasti divadelního umění k osobnostním a sociálním přesahům, které tento obor nabízí. Upřednostnění osobnostně-sociálního významu dramatické výchovy před uměním přinesl řadu problémů nejen v teoretické rovině, ale i samotné praxi. Příspěvek se zabývá problematikou dramatické výchovy a jejího postavení v současné době.
In English
The development of drama education in the Czechoslovak and later Czech environment brought with it a number of changes and thus the understanding of this field. Gradually, there began to be a tendency to use this field as a method for teaching other subjects, but without sufficient knowledge of the performing arts. This development caused a shift from education in the field of performing arts to the personal and social overlaps that this field offers. Prioritizing the personal and social significance of drama education over art has brought a number of problems not only in theory but also in practice itself. The paper deals with the issue of drama education and its position at present time.
Links
MUNI/A/1116/2018, interní kód MU |
|