D 2019

Metodologie výzkumu dětského divadelního publika na příkladu inscenace "Vinnetou"

JINDRA, Miroslav

Basic information

Original name

Metodologie výzkumu dětského divadelního publika na příkladu inscenace "Vinnetou"

Name in Czech

Metodologie výzkumu dětského divadelního publika na příkladu inscenace "Vinnetou"

Name (in English)

Research Methodology of Children's Theatre Audience on the Example of Theatre Performance "Vinnetou"

Authors

JINDRA, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, XI. studentská vědecká konference Katedry českého jazyka a literatury, p. 38-61, 24 pp. 2019

Publisher

Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60206 Specific literatures

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/19:00112540

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-9424-6

Keywords (in Czech)

výzkum dětského divadelního diváka; metodologie výzkumu; reflektivní dílna

Keywords in English

children's theatre audience research; research methodology; reflective workshop

Tags

Reviewed
Změněno: 2/4/2020 09:23, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá metodologií výzkumu dětského diváctví. Cílem je charakterizovat jednotlivé možnosti práce s dětským divákem po divadelním představení a navrhnout tak vhodnou metodologii pro reflexi diváckého zážitku. Důkladná analýza vybraného inscenačního tvaru i aktivní zapojení dětských diváků do výzkumné činnosti vede k odhalení komunikační roviny mezi jevištěm a hledištěm. Abychom zjistili, jakým způsobem dětský divák vnímá divadelní inscenaci, je zapotřebí zvolit vhodnou metodologii, využívající především přímého empirického poznání skupiny a její schopnosti interpretovat inscenační tvar. Komplexita divadelního umění, sdružujícího množství oblastí lidské činnosti, nabízí pro výzkum recepce divadelního zážitku dětským divákem široké spektrum možností zahrnující výzkumné metody, jež jsou charakteristické svojí multiplicitou (např. metody pedagogického výzkumu i uměleckého výzkumu). Kombinace odlišných metod může výzkum nejen obohatit, ale také dodat výzkumu větší objektivitu a relevantnost.

In English

The paper deals with the research methodology of children's audience. The aim is to characterize individual possibilities of working with a children's audience after a theatre performance and thus to propose a suitable methodology for reflection of the viewer's experience. A thorough analysis of the selected staging form as well as the active involvement of child viewers in the research activity lead to the discovery of the communication level between the stage and the auditorium. In order to find out how a child viewer perceives a theatre performance, it is necessary to choose a suitable methodology, using mainly direct empirical knowledge of the group and its ability to interpret the staging form. The complexity of theatrical art, bringing together a number of areas of human activity, offers a wide range of possibilities for research into the reception of a theatrical experience for children, including research methods characterized by their multiplicity (eg. methods of pedagogical research and artistic research). The combination of different methods can not only enrich research, but also give research more objectivity and relevance.

Links

MUNI/A/1116/2018, interní kód MU
Name: Jazyková a literární komunikace II.
Investor: Masaryk University, Category A