Detailed Information on Publication Record
2019
Metodologie výzkumu dětského divadelního publika na příkladu inscenace "Vinnetou"
JINDRA, MiroslavBasic information
Original name
Metodologie výzkumu dětského divadelního publika na příkladu inscenace "Vinnetou"
Name in Czech
Metodologie výzkumu dětského divadelního publika na příkladu inscenace "Vinnetou"
Name (in English)
Research Methodology of Children's Theatre Audience on the Example of Theatre Performance "Vinnetou"
Authors
JINDRA, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, XI. studentská vědecká konference Katedry českého jazyka a literatury, p. 38-61, 24 pp. 2019
Publisher
Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
60206 Specific literatures
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/19:00112540
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-9424-6
Keywords (in Czech)
výzkum dětského divadelního diváka; metodologie výzkumu; reflektivní dílna
Keywords in English
children's theatre audience research; research methodology; reflective workshop
Tags
Reviewed
Změněno: 2/4/2020 09:23, Dana Nesnídalová
V originále
Příspěvek se zabývá metodologií výzkumu dětského diváctví. Cílem je charakterizovat jednotlivé možnosti práce s dětským divákem po divadelním představení a navrhnout tak vhodnou metodologii pro reflexi diváckého zážitku. Důkladná analýza vybraného inscenačního tvaru i aktivní zapojení dětských diváků do výzkumné činnosti vede k odhalení komunikační roviny mezi jevištěm a hledištěm. Abychom zjistili, jakým způsobem dětský divák vnímá divadelní inscenaci, je zapotřebí zvolit vhodnou metodologii, využívající především přímého empirického poznání skupiny a její schopnosti interpretovat inscenační tvar. Komplexita divadelního umění, sdružujícího množství oblastí lidské činnosti, nabízí pro výzkum recepce divadelního zážitku dětským divákem široké spektrum možností zahrnující výzkumné metody, jež jsou charakteristické svojí multiplicitou (např. metody pedagogického výzkumu i uměleckého výzkumu). Kombinace odlišných metod může výzkum nejen obohatit, ale také dodat výzkumu větší objektivitu a relevantnost.
In English
The paper deals with the research methodology of children's audience. The aim is to characterize individual possibilities of working with a children's audience after a theatre performance and thus to propose a suitable methodology for reflection of the viewer's experience. A thorough analysis of the selected staging form as well as the active involvement of child viewers in the research activity lead to the discovery of the communication level between the stage and the auditorium. In order to find out how a child viewer perceives a theatre performance, it is necessary to choose a suitable methodology, using mainly direct empirical knowledge of the group and its ability to interpret the staging form. The complexity of theatrical art, bringing together a number of areas of human activity, offers a wide range of possibilities for research into the reception of a theatrical experience for children, including research methods characterized by their multiplicity (eg. methods of pedagogical research and artistic research). The combination of different methods can not only enrich research, but also give research more objectivity and relevance.
Links
MUNI/A/1116/2018, interní kód MU |
|