KREJČÍ, Janina. Situacionnye rolevye igry kak metod testirovanija formirovanija sociolingvističeskoj kompetencii v obučenii russkomu jazyku (Situational Role-Playing as a Method for Testing the Development of Sociolinguistic Competence in the Russian Language Teaching). Online. In Jakub Konečný. Pražská rusistika - Prague Russian Studies - recenzovaný sborník příspěvků z konference konané dne 29. května 2019 v Praze. Praha: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze, 2019, p. 17-30. ISBN 978-80-7603-111-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Situacionnye rolevye igry kak metod testirovanija formirovanija sociolingvističeskoj kompetencii v obučenii russkomu jazyku
Name in Czech Situační hraní rolí jako metoda hodnocení rozvoje sociolingvistické kompetence ve výuce ruského jazyka
Name (in English) Situational Role-Playing as a Method for Testing the Development of Sociolinguistic Competence in the Russian Language Teaching
Authors KREJČÍ, Janina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Praha, Pražská rusistika - Prague Russian Studies - recenzovaný sborník příspěvků z konference konané dne 29. května 2019 v Praze, p. 17-30, 14 pp. 2019.
Publisher Katedra rusistiky a lingvodidaktiky, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze
Other information
Original language Russian
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/19:00112563
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7603-111-1
Keywords (in Czech) úlohy hraní rolí; zdvořilostní výrazy; sociolingvistická kompetence; didaktika cizích jazyků; výuka ruského jazyka
Keywords in English situational role-playing; politeness expressions; sociolinguistic competention; didactics of foreign languages; teaching of Russian language
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Janina Krejčí, Ph.D., učo 442346. Changed: 8/7/2021 08:51.
Abstract
V praktike prepodavanija inostrannych jazykov rolevye igry často ispol'zujutsja v kačestve metodičeskogo prijema, primenjaemogo s cel'ju zakreplenija těmatičeskoj leksiki v processe formirovanija rečevych umenij, v častnosti govorenija. Odnako rolevye igry možno uspešno primenjat' dlja kontrolja znanij i umenij učaščichsja, a takže v akaděmičeskich issledovanijach v kačestve instrumenta dlja sbora dannych. V dannoj stat'je priveděny konkretnye rezul'taty issledovanija, cel'ju kotorogo bylo opredělenije sposobnosti učaščichsja upotrebljat' frazy vežlivosti v vybrannych kommunikativnych situacijach.
Abstract (in Czech)
Ve výuce cizích jazyků se často používá hraní rolí jako metodická technika k upevnění tematické slovní zásoby při rozvíjení řečových dovedností, zejména mluvení. Hraní rolí však lze použít pro kontrolu znalosti a dovednosti studentů, jakož i v akademickém výzkumu jako nástroj sběru dat. V tomto článku jsou představeny konkrétní výsledky studie, jejímž účelem bylo ověření schopností studentů používat zdvořilostní fráze ve vybraných komunikačních situacích.
Abstract (in English)
In foreign language teaching role-playing is often used as way to consolidate thematic vocabulary in the process of forming speech skills, in particular speaking. However, role-playing games can be also used to test students' knowledge and skills. They can also be a tool for data collection in academic studies. This article presents the specific results of the study, the purpose of which was to determine the ability of students to use phrases of politeness in certain communicative situations.
Links
MUNI/A/1143/2018, interní kód MUName: Výzkum učení a vyučování cizím jazykům (Acronym: AKTEV VIII)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 27/9/2024 00:58