BAISA, Barbora. Consequences of Unfair Job Promotions in Companies. In Saša Drezgić, Saša Žiković, Marko Tomljanović. 2nd Scientific Conference on Economics of Digital Transformation - Smart Governments, Regions and Cities. Rijeka: University of Rijeka: Faculty of Economics and Business, 2020, s. 19-30. ISBN 978-953-7813-56-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Consequences of Unfair Job Promotions in Companies
Autoři BAISA, Barbora (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Rijeka, 2nd Scientific Conference on Economics of Digital Transformation - Smart Governments, Regions and Cities, od s. 19-30, 12 s. 2020.
Nakladatel University of Rijeka: Faculty of Economics and Business
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50204 Business and management
Stát vydavatele Chorvatsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14560/20:00115221
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISBN 978-953-7813-56-7
UT WoS 000589579700001
Klíčová slova anglicky Job promotion; reciprocity; experiment; gift exchange; fairness
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Pavel Sedláček, učo 23217. Změněno: 12. 5. 2021 14:02.
Anotace
Companies, particularly large organizations with several hierarchical levels, often need to fill a vacant managerial position to maintain efficient operations. When the decision is to use internal resources rather than hire a candidate from the outside, companies usually fill the position by promoting a lower-ranking employee. The promotion to the managerial level comes with an increase in salary, a change in professional duties, and a shift in the career path and in the company hierarchy. Since all of these are usually perceived as desirable, a promotion can cause strong emotional reactions both from the employee who was promoted and from employees who were not. If the promotion of an employee to a managerial position is perceived by the non-promoted employees as undeserved or unfair, the non-promoted ones might become demotivated and might decrease their productive effort. A decrease in productive efforts and other unethical behaviors are often difficult to measure in the workplace. Experimental economics provides a suitable tool for studying (i) the behavior of individuals under controlled conditions when promotions perceived as unfair happen in companies; (ii) the reactions of promoted and non-promoted individuals; and (iii) the changes in productivity. The analysis of the information gathered via conducted laboratory experiment shows that when remuneration of employees is perceived as unfair their productivity decreases. Moreover, experimental design studying the reaction of promoted versus non-promoted employees was proposed to be able to deepen the knowledge of unfair job promotions in companies.
Návaznosti
MUNI/A/0941/2019, interní kód MUNázev: Ekonomické rozhodování v experimentálním prostředí s důrazem na genderové rozdíly
Investor: Masarykova univerzita, Ekonomické rozhodování v experimentálním prostředí s důrazem na genderové rozdíly, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
MUNI/A/1088/2018, interní kód MUNázev: Individuální rozhodování a rozhodování v rámci skupin v experimentálním prostředí s důrazem na genderové rozdíly (Akronym: GENDIR)
Investor: Masarykova univerzita, Individuální rozhodování a rozhodování v rámci skupin v experimentálním prostředí s důrazem na genderové rozdíly, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 28. 9. 2024 00:35