VACKOVÁ, Barbora. R.U.R. - dystopie o modernitě, sociologický přístup (R.U.R. - a dystopia about modernity; a sociological approach). In Robot. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name R.U.R. - dystopie o modernitě, sociologický přístup
Name (in English) R.U.R. - a dystopia about modernity; a sociological approach
Authors VACKOVÁ, Barbora.
Edition Robot, 2019.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50401 Sociology
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Karel Čapek; robot; modernita; dělnictvo
Keywords in English Karel Čapek; robot; modernity; working class
Changed by Changed by: Mgr. Barbora Vacková, Ph.D., učo 22034. Changed: 21/1/2020 13:32.
Abstract
Jedním z důležitých zdrojů informací pro sociologické studium sociálních změn souvisejících s vývojem modernity v 19. a 20. století je nepochybně také krásná literatura. Čapkovy texty patří k jedněm z nejzajímavějších českých zdrojů reflektujících vývoj moderny a stav dobové společnosti. Jakkoli je v současnosti hra RUR známá především jako dílo, kde se objevilo později mezinárodně používané slovo robot, o robotech ve své podstatě není. Ve svém příspěvku rozeberu jednu z prvních Čapkových divadelních her jako specifickou dystopickou vizi společnosti, která vidí její budoucnost; pro sociologickou perspektivu je ale mnohem důležitější, jak reflektuje její přítomnost. Chci ukázat, že notoricky zmiňovaná kritika technologického pokroku, je vlastně pouze dílčím sdělením hry, a že ji lze číst jako kritiku moderní společnosti obecně. Vizionářství hry nespočívá pouze v tom, jak až nepříjemně předvídá možnosti a dopady technologického pokroku. Její sociologická hodnota je také v přesné reflexi mocenské (sociální) technologie, kterou byla v době organizované modernity, v období rozvíjející se masové spotřeby a výroby, fakticky produkována a re/interpretována „dělnická těla“.
Abstract (in English)
One of the essential sources of information for the sociological study of social changes related to the development of modernity in the 19th and 20th centuries is undoubtedly also beautiful literature. Čapek's texts are one of the most attractive Czech sources reflecting the development of modernism and the state of contemporary society. Although RUR is currently known primarily as a work where the internationally used word robot appeared later, it is not about robots in its essence. In my paper, I will analyze one of Čapek's first plays as a specific dystopic vision of society that sees its future. Still, for the sociological perspective, it is much more important how it reflects its presence. I want to show that the famous critique of technological progress is only a partial message of the drama and that it can be read as a critique of modern society in general. The vision of the play is not just about how unpleasantly anticipating the possibilities and impacts of technological advancement. Its sociological value is also in a precise reflection of the power (social) technology that was actually produced and re-interpreted by the "working-class bodies" in the era of organized modernity, in a period of developing mass consumption and production.
PrintDisplayed: 2/9/2024 18:34