D 2019

Raný psychomotorický vývoj nedonošených dětí

HOFFMANNOVÁ, Petra

Basic information

Original name

Raný psychomotorický vývoj nedonošených dětí

Name (in English)

Early psychomotor development of premature babies

Authors

HOFFMANNOVÁ, Petra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Prešov, Kvalita života 2019 : Interdisciplinarita ako bohatstvo poznania založené na rozmanitosti, p. 172-180, 9 pp. 2019

Publisher

Prešovská univerzita v Prešove, Univerzitná knižnica Prešovskej univerzity v Prešove

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50101 Psychology

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/19:00115225

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-555-2404-7

Keywords (in Czech)

nezralost; raný psychomotorický vývoj; vývojové trendy

Keywords in English

prematurity; early psychomotor development; developmental trajectories

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 22/4/2021 07:35, Mgr. Igor Hlaváč

Abstract

V originále

Každý rok se po celém světě narodí předčasně kolem 15 mil dětí. Jedná se o celospolečenské a multioborové téma, protože na péči o tyto děti se podílí celá řada odborníků. Jako důsledek předčasného porodu se u nich objevuje celá řada poškození a opoždění, která mohou vymizet anebo přetrvávají po celý život. Tyto děti mají problémy v oblasti senzorické, kdy se potýkají s poruchou či úplnou ztrátou zraku a/nebo sluchu. Dále mohou mít poruchu mnestických schopností, exekutivních funkcí nebo také prostorového myšlení. Významná jsou taktéž opoždění motorického vývoje nebo poruchy motoriky, kterými jsou mozková obrna anebo vývojová koordinační porucha. Záměrem naší práce je dlouhodobé sledování raného vývoje nedonošených dětí (od narození po 36 měsíců) a zjištění důležitých proměnných, které ovlivňují jejich psychomotorický vývoj. Dále nás zajímá, jak se vývoj kognitivních a motorických schopností mění v čase. Měření uskutečníme pomocí Vývojových škál Bayleyové II (BSID II) a bude probíhat v rámci Fakultní nemocnice Brno. Očekávaný výzkumný soubor je 200 dětí a celkově budou děti vyšetřeny 7x po dobu 3 let. Klademe si za cíl lepším porozumění faktorům, které se podílí na jejich psychomotorickém vývoji a jak je případně možné nastavit potřebné intervence.

In English

About 15 million children are born prematurely worldwide. It is social and multidisciplinary theme because many experts take care about these children. As a consequence of preterm birth, children suffer from a number of disorders and delays that may disappear or persist during their life. These children have sensory problems, which can mean impairments or complete loss of vision and / or hearing. Furthermore, they may have a disorder of mnestic abilities, executive functions, or spatial thinking. Significant are also delays of motor development or motor disorders, which are cerebral palsy or developmental coordination disorder. The aim of our work is the long-term monitoring of early development of premature babies (from birth to 36 months) and the identification of important variables that influence their psychomotor development. We are also interested in how the development of cognitive and motor abilities changes over time. The measurement will be done with the Bayley Scales of Infant Development, Second Edition (BSID II) and will take place in The University Hospital Brno. The expected research sample is 200 children and they will be examined 7 times during 3 years. Our goal is better understanding of factors involved in their psychomotor development and to set necessary interventions.

Links

MUNI/A/0974/2018, interní kód MU
Name: Stěžejní aspekty vývoje předčasně narozených dětí (The fundamental aspects of the development of premature infants) (Acronym: SAV)
Investor: Masaryk University, Category A