k 2019

Typologie netradičních univerzitních studentů pedagogických oborů postavená na datech

NOVOTNÝ, Petr, Milada RABUŠICOVÁ, Libor JUHAŇÁK, Karla BRÜCKNEROVÁ, Dana KNOTOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Typologie netradičních univerzitních studentů pedagogických oborů postavená na datech

Name (in English)

Research-based typology of non-traditional university students studying for education degrees

Authors

NOVOTNÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Milada RABUŠICOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Libor JUHAŇÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Karla BRÜCKNEROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Dana KNOTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

27. ročník konference České asociace pedagogických výzkumu : Pedagogický výzkum, školní praxe a výzvy demokracie, 11.-13.9.2019, Liberec, 2019

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/19:00108094

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

netradiční studenti; vysokoškolské vzdělávání; výzkumná typologie

Keywords in English

non-traditional students; higher education; research-based typology

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 24/3/2020 10:24, doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem příspěvku je doplnit poněkud hrubý pohled makrostrukturálních statistických dat o přesnější a diferencovanější výsledky výzkumu pracovních a vzdělávacích trajektorií netradičních studentů pedagogických oborů. Chceme zjistit, jak se vzdělávací dráhy překrývají a protínají s profesními drahami. V současném výzkumu netradičních studentů zůstávají tyto otázky na okraji zájmu. Navíc se výzkumy realizované v České republice nezabývají specificky netradičními studenty pedagogických oborů, ale tradičními cestami v rámci počátečního vzdělávání.

In English

The aim of the paper is to add subtler and more nuanced findings based on research into the work and education trajectories of non-traditional students studying for education degree to this rather crude view of adult education based on statistical data of a macrostructural nature. We want to ascertain how paths of learning overlap and intersect with career paths. Current research of these questions in studies into non-traditional students is basically marginal. Moreover, investigations which have been undertaken in the Czech Republic do not specifically look into non-traditional students studying for education degrees, mainly focusing on traditional preparation paths within initial education.

Links

GA18-15451S, research and development project
Name: Netradiční studenti studující pedagogické obory v terciárním vzdělávání v ČR
Investor: Czech Science Foundation