ŠAFÁROVÁ, Katarína, Jiří MEKYSKA, Vojtěch ZVONČÁK, Zoltán GALÁŽ, Pavlína FRANCOVÁ, Barbora ČECHOVÁ, Barbora LOSENICKÁ, Zdeněk SMÉKAL, Tomáš URBÁNEK, Jana Marie HAVIGEROVÁ a Sara ROSENBLUM. Psychometric Properties of Screening Questionnaires for Children With Handwriting Issues. Frontiers in Psychology. Lausanne (Switzerland): Frontiers Media, roč. 10, leden, s. 1-12. ISSN 1664-1078. doi:10.3389/fpsyg.2019.02937. 2020.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Psychometric Properties of Screening Questionnaires for Children With Handwriting Issues
Autoři ŠAFÁROVÁ, Katarína (703 Slovensko, garant, domácí), Jiří MEKYSKA (203 Česká republika), Vojtěch ZVONČÁK (203 Česká republika), Zoltán GALÁŽ (703 Slovensko), Pavlína FRANCOVÁ (203 Česká republika, domácí), Barbora ČECHOVÁ (203 Česká republika, domácí), Barbora LOSENICKÁ (203 Česká republika, domácí), Zdeněk SMÉKAL (203 Česká republika), Tomáš URBÁNEK (203 Česká republika, domácí), Jana Marie HAVIGEROVÁ (203 Česká republika, domácí) a Sara ROSENBLUM (376 Izrael).
Vydání Frontiers in Psychology, Lausanne (Switzerland), Frontiers Media, 2020, 1664-1078.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50102 Psychology, special ;
Stát vydavatele Švýcarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 2.990
Kód RIV RIV/00216224:14210/20:00114032
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02937
UT WoS 000510913000001
Klíčová slova anglicky developmental dysgraphia; reliability; validity; HPSQ; HPSQ-C
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 29. 4. 2021 09:48.
Anotace
Dysgraphia (D) is a complex specific learning disorder with a prevalence of up to 30%, which is linked with handwriting issues. The factors recognized for assessing these issues are legibility and performance time. Two questionnaires, the Handwriting Proficiency Screening Questionnaire (HPSQ) for teachers and its modification for children (HPSQ-C), were established as quick and valid screening tools along with a third factor - emotional and physical well-being. Until now, in the Czechia, there has been no validated screening tool for D diagnosis. A study was conducted on a set of 294 children from 3rd and 4th year of primary school (132 girls/162 boys; M-age 8.96 +/- 0.73) and 21 teachers who spent most of their time with them. Confirmatory factor analysis based on the theoretical background showed poor fit for HPSQ [chi(2)(32) = 115.07, p < 0.001; comparative fit index (CFI) = 0.95; Tucker-Lewis index (TLI) = 0.93; root mean square error of approximation (RMSEA) = 0.09; standard root mean square residual (SRMR) = 0.05] and excellent fit for HPSQ-C [chi(2)(32) = 31.12, p = 0.51; CFI = 1.0; TLI = 1.0; RMSEA = 0.0; SRMR = 0.04]. For the HPSQ-C models, there were no differences between boys and girls [Delta chi(2)(7) = 12.55, p = 0.08]. Values of McDonalds's omega indicate excellent (HPSQ, omega = 0.9) and acceptable (HPSQ-C, omega = 0.7) reliability. Boys were assessed as worse writers than girls based on the results of both questionnaires. The grades positively correlate with the total scores of both HPSQ (r = 0.54, p < 0.01) and HPSQ-C (r = 0.28, p < 0.01). Based on the results, for the assessment of handwriting difficulties experienced by Czech children, we recommend using the HPSQ-C questionnaire for research purposes.
Návaznosti
GA18-16835S, projekt VaVNázev: Výzkum pokročilých metod diagnózy a hodnocení vývojové dysgrafie založených na kvantitativní analýze online písma a kresby (Akronym: DiagnosisDysgraphia)
Investor: Grantová agentura ČR, Výzkum pokročilých metod diagnózy a hodnocení vývojové dysgrafie založených na kvantitativní analýze online písma a kresby
VytisknoutZobrazeno: 18. 4. 2024 20:24