J 2020

Psychometric Properties of Screening Questionnaires for Children With Handwriting Issues

ŠAFÁROVÁ, Katarína; Jiří MEKYSKA; Vojtěch ZVONČÁK; Zoltán GALÁŽ; Pavlína FRANCOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Psychometric Properties of Screening Questionnaires for Children With Handwriting Issues

Autoři

ŠAFÁROVÁ, Katarína (703 Slovensko, garant, domácí); Jiří MEKYSKA (203 Česká republika); Vojtěch ZVONČÁK (203 Česká republika); Zoltán GALÁŽ (703 Slovensko); Pavlína FRANCOVÁ (203 Česká republika, domácí); Barbora ČECHOVÁ (203 Česká republika, domácí); Barbora LOSENICKÁ (203 Česká republika, domácí); Zdeněk SMÉKAL (203 Česká republika); Tomáš URBÁNEK (203 Česká republika, domácí); Jana Marie HAVIGEROVÁ (203 Česká republika, domácí) a Sara ROSENBLUM (376 Izrael)

Vydání

Frontiers in Psychology, Lausanne (Switzerland), Frontiers Media, 2020, 1664-1078

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50102 Psychology, special

Stát vydavatele

Švýcarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 2.988

Kód RIV

RIV/00216224:14210/20:00114032

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000510913000001

EID Scopus

2-s2.0-85079045642

Klíčová slova anglicky

developmental dysgraphia; reliability; validity; HPSQ; HPSQ-C

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 29. 4. 2021 09:48, Mgr. Igor Hlaváč

Anotace

V originále

Dysgraphia (D) is a complex specific learning disorder with a prevalence of up to 30%, which is linked with handwriting issues. The factors recognized for assessing these issues are legibility and performance time. Two questionnaires, the Handwriting Proficiency Screening Questionnaire (HPSQ) for teachers and its modification for children (HPSQ-C), were established as quick and valid screening tools along with a third factor - emotional and physical well-being. Until now, in the Czechia, there has been no validated screening tool for D diagnosis. A study was conducted on a set of 294 children from 3rd and 4th year of primary school (132 girls/162 boys; M-age 8.96 +/- 0.73) and 21 teachers who spent most of their time with them. Confirmatory factor analysis based on the theoretical background showed poor fit for HPSQ [chi(2)(32) = 115.07, p < 0.001; comparative fit index (CFI) = 0.95; Tucker-Lewis index (TLI) = 0.93; root mean square error of approximation (RMSEA) = 0.09; standard root mean square residual (SRMR) = 0.05] and excellent fit for HPSQ-C [chi(2)(32) = 31.12, p = 0.51; CFI = 1.0; TLI = 1.0; RMSEA = 0.0; SRMR = 0.04]. For the HPSQ-C models, there were no differences between boys and girls [Delta chi(2)(7) = 12.55, p = 0.08]. Values of McDonalds's omega indicate excellent (HPSQ, omega = 0.9) and acceptable (HPSQ-C, omega = 0.7) reliability. Boys were assessed as worse writers than girls based on the results of both questionnaires. The grades positively correlate with the total scores of both HPSQ (r = 0.54, p < 0.01) and HPSQ-C (r = 0.28, p < 0.01). Based on the results, for the assessment of handwriting difficulties experienced by Czech children, we recommend using the HPSQ-C questionnaire for research purposes.

Návaznosti

GA18-16835S, projekt VaV
Název: Výzkum pokročilých metod diagnózy a hodnocení vývojové dysgrafie založených na kvantitativní analýze online písma a kresby (Akronym: DiagnosisDysgraphia)
Investor: Grantová agentura ČR, Výzkum pokročilých metod diagnózy a hodnocení vývojové dysgrafie založených na kvantitativní analýze online písma a kresby