PITNEROVÁ, Pavla and Petra TUŽILOVÁ. Podpůrná opatření pohledem studentů učitelství (Supporting measures from the perspective of teachers). In Konference Inovativní přístupy k edukaci osob se speciálními potřebami. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Podpůrná opatření pohledem studentů učitelství
Name in Czech Podpůrná opatření pohledem studentů učitelství
Name (in English) Supporting measures from the perspective of teachers
Authors PITNEROVÁ, Pavla and Petra TUŽILOVÁ.
Edition Konference Inovativní přístupy k edukaci osob se speciálními potřebami, 2019.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) dotazníkové šetření; inkluze; kvantitativní výzkum; podpůrná opatření; speciální pedagogika; učitel; vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Keywords in English questionnaire survey; inclusion; quantitative research; support measures; special education; teacher; education of pupils with special educational needs
Changed by Changed by: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D., učo 32695. Changed: 23/1/2020 16:45.
Abstract
Cílem výzkumu bylo zjistit, jak studenti středoškolského vzdělávání vnímají téma inkluze na českých školách, jaké mají povědomí o některých podpůrných opatřeních, určených pro žáky se SVP. V empirické části výzkumu byl pro získání dat od studentů magisterského studia na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v letech 2016–2017 použit dotazník s možností otevřených odpovědí. Tři čtvrtiny respondentů dokázaly uvést alespoň jedno podpůrné opatření; Téměř 40 % respondentů bylo schopno pojmenovat tři nebo více podpůrných opatření. Asistent (bez specifikace) byl nejčastěji hlášeným prvkem podpůrných opatření.
Abstract (in English)
The aim of the research was to find out how secondary school students perceive the topic of inclusion in Czech schools, what they are aware of specific support measures for pupils with SEN. In the empirical part of the research, an open-ended questionnaire was used to obtain data from students of the Master degree studies at the Faculty of Arts of Masaryk University in 2016–2017. Three quarters of respondents were able to mention at least one support measure; Almost 40% of respondents were able to name three or more support measures. The assistant (without specification) was the most commonly reported element of support measures.
Links
MUNI/A/1432/2018, interní kód MUName: Role speciální pedagogiky v prostředí inkluzivního školského prostředí
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 10/7/2024 07:35