FRANC, Adam. Softwarové umění jako edukační prostředek v kontextu výtvarné výchovy (Software Art as an Educational Tool in the Context of Art Education). In Pavel Forman a Tomáš Koudela. Užitečná symbióza II: výtvarná kultura v interakcích. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2019, p. 245-254. ISBN 978-80-7599-119-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Softwarové umění jako edukační prostředek v kontextu výtvarné výchovy
Name (in English) Software Art as an Educational Tool in the Context of Art Education
Authors FRANC, Adam (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Ostrava, Užitečná symbióza II: výtvarná kultura v interakcích, p. 245-254, 10 pp. 2019.
Publisher Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/19:00112750
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7599-119-5
Keywords (in Czech) software; umění; vzdělávání
Keywords in English software; art; education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Adam Franc, Ph.D., učo 416271. Changed: 24/1/2020 20:33.
Abstract
Tento příspěvek je zaměřen na průzkum potenciálu softwarového umění jako kreativního výukového nástroje ve výtvarné výchově. Softwarové umění je současná umělecká praxe, která zpochybňuje běžnou koncepci softwaru jako užitečného nástroje. Umělci řadící se k tomuto hnutí vytvářejí umělecký software, který odkrývá politickou, technologickou, uměleckou a kreativní dimenzi softwaru. Softwarové umění taktéž komentuje významnou změnu ve vytváření, produkci a recepci obrazů ve věku digitálních technologií. Z tohoto důvodu se software art jeví jako vhodný edukační nástroj pro rozvíjení kritického a kreativního poznání softwaru v kontextu výtvarné výchovy.
Abstract (in English)
This contribution is focused on exploring the potential of software art as a learning tool in art education. Software art is contemporary art practice challenging a common notion of software as a mere useful tool. Members of the movement create artistic software that uncovers political, technical, artistic, and creative dimension of software. Software art also comments profound shift in creating, producing, and reception of images in the age of digital technologies. That is why, software art seems to be a vital educational tool suited for the development of critical and creative knowledge of software in the context of art education.
Links
MUNI/A/1527/2018, interní kód MUName: Connection - Contact - Community
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 7/9/2024 03:14