SYSLOVÁ, Zora and Lucie GRŮZOVÁ. Jak se promítá diverzita rolí učitele mateřské školy do přípravného vzdělá (How the diversity of roles of the pre-school teacher projected into pre-servise education). Online. In PaedDr. Alena Jůvová, Ph.D.; doc. PhDr. Tomáš Čech, Ph.D. Škola pro všechny aneb Interdisciplinarita ve školní edukaci a pedagogických vědách. Česká pedagogická společnost,, 2019, p. 99-106, 7 pp.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jak se promítá diverzita rolí učitele mateřské školy do přípravného vzdělá
Name in Czech Jak se promítá diverzita rolí učitele mateřské školy do přípravného vzdělá
Name (in English) How the diversity of roles of the pre-school teacher projected into pre-servise education
Authors SYSLOVÁ, Zora and Lucie GRŮZOVÁ.
Edition Škola pro všechny aneb Interdisciplinarita ve školní edukaci a pedagogických vědách, p. 99-106, 7 pp. 2019.
Publisher Česká pedagogická společnost,
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) konstruktivismus, individualismus, role učitele, profil absolventa
Keywords in English Constructivism, individualism, pre-school teachers’ roles, graduate’s profile
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D., učo 152991. Changed: 29/1/2020 09:09.
Abstract
Příspěvek se zamýšlí nad přípravným vzděláváním učitelů mateřských škol a jeho schopností rozvíjet profesní dovednosti studentů směřující k naplňování rolí učitele mateřské školy. Autorky vychází ze současného pedagogického paradigmatu, standardů učitele mateřské školy Pedagogické fakulty Masarykovy Univerzity a aktuálních zákonných požadavků. S oporou o profesiogram učitele mateřské školy (Burkovičová, 2012) vyvodily role učitele (Syslová, 2017). Tyto role se staly kritérii pro analýzu standardů studentů oboru Učitelství pro mateřské školy na PdF MU. Zjištění přinesla informace o tom, že stávající standardy studenta tohoto oboru odpovídají požadovaným rolím učitele. Vyvstává však otázka kvality procesů rozvoje profesních dovedností a jejich ověřování.
Abstract (in English)
The paper is reflecting the pre-service training on the tertiary level regarding the abilities thereof to enable students of pre-school education to fulfil their pre-school teachers’ roles. We base the text upon the current paradigm of education, pre-school teacher standards and legal requirements. We proposed the roles of the pre-school teacher (Syslová, 2017) from the so-called “profesiogram” of pre-school teachers (Burkovičová, 2012). These roles became the criteria for the standards analysis in the study programme for pre-school teachers at the Faculty of Education at Masaryk University. The findings confirmed that the standards for students of the above stated study programme corresponded with the required roles of the pre-school teacher. There is still the pending question of quality of the processes in developing professional skills and the verification thereof.
PrintDisplayed: 30/9/2024 22:24