KRÁSA, Jan, Zora SYSLOVÁ, Lucie ZATLOUKALOVÁ, Monika SLÁDKOVÁ, Karolína SALAVOVÁ a Michaela LEBEDOVÁ. Kvalitativní charakteristiky vývoje narativní paměti. 2020.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Kvalitativní charakteristiky vývoje narativní paměti
Název anglicky Qualitative characteristics of narrative memory development
Autoři KRÁSA, Jan, Zora SYSLOVÁ, Lucie ZATLOUKALOVÁ, Monika SLÁDKOVÁ, Karolína SALAVOVÁ a Michaela LEBEDOVÁ.
Vydání 2020.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50103 Cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky narativní paměť; pohádky; narativita;
Klíčová slova anglicky narrative memory; fairy tales; narativity;
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 4. 5. 2021 14:40.
Anotace
Dobře utvářená narativní paměť je podmínkou pro schopnost tvořit příběhy. Mnoho výzkumů zkoumá schopnost dětí tvořit vlastní příběhy, např. podle obrázkové knihy, nebo jinak (Chrz, 2007). Náš výzkum se naproti tomu zabývá schopností dětí reprodukovat slyšený příběh. Data byla sebrána ve třech sběrech (březen, červen, listopad). Věk našich 84 respondentů byl mezi 3 roky až 7 let, průměr 5 let. Třikrát jsme je nechali bezprostředně opakovat slyšený příběh, který byl konstruován jako pohádka. Utvořené reprezentace příběhu tvoří kontinuum: neexplicitní a neanalyzovatelná reprezentace, neexplicitní a analyzovatelná reprezentace a explicitní reprezentace. Příspěvek se zabývá vztahem mezi těmito třemi typy reprezentace a strukturou narativní paměti.
Anotace anglicky
Well-formed narrative memory is a prerequisite for the ability to create and tell stories. Many researches examined the ability of children to create their own stories, eg. according to a picture book or otherwise (Chrz, 2007). This research, on the other hand, deals with the ability of children to reproduce the heard story. Data were collected three times (March, June, November). Our 84 respondents were between 3 and 7 years, the average was 5 years. We let them (three times) immediately repeat the heard story, which was constructed as a fairy tale. The representations of the story form a continuum: non-explicit and non-analyzable representations, non-explicit and analyzable representations and explicit representations. The paper deals with the relationship between these three types of representation and the structure of narrative memory.
Návaznosti
MUNI/A/1160/2018, interní kód MUNázev: Vývoj narativní kompetence
Investor: Masarykova univerzita, Vývoj narativní kompetence, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 29. 3. 2024 12:44