VOGEL, Radek. Credibility-boosting devices in corporate annual reports. Brno Studies in English. Brno: Masarykova univerzita, 2019, vol. 45, No 2, p. 217-236. ISSN 0524-6881. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/BSE2019-2-11.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Credibility-boosting devices in corporate annual reports
Name in Czech Jazykové prostředky posilující důvěryhodnost ve firemních výročních zprávách
Authors VOGEL, Radek (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno Studies in English, Brno, Masarykova univerzita, 2019, 0524-6881.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60202 Specific languages
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/19:00108145
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5817/BSE2019-2-11
Keywords (in Czech) afektivní polarita; výroční zpráva; důvěryhodnost; úvodní slovo; persvaze; přesvědčování; přesvědčovací síla; persuazivní potenciál
Keywords in English affective polarity; annual report; credibility; letters from executives; persuasion; persuasive force; persuasive potential; trustworthiness
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 19/3/2020 09:24.
Abstract
Apart from their informative, representative, textual and interpersonal functions, annual reports of companies and institutions aim at enhancing the organisations’ image and credibility. According to the theory of communicative action formulated by Habermas (1984), credibility is based on meeting four validity claims, namely truth, sincerity, appropriateness and understandability. Credibility as such can be boosted by presenting or proving two major components, expertise and trust. The paper analyses lexis of company annual reports, with a focus on a sub-genre referred to here as letters from executives (also Letter from a CEO, Chairman´s statement, Chair´s Message, Letter to Shareholders, etc.). These short texts attempt to persuade target readers about a competent management, strong visions, positive current situation and optimistic outlook of the business. Combining the more subjective trustworthiness and a more objectively based provision of credentials and achievements in order to prove expertise, these letters in annual reports aim to persuade readers rather implicitly than explicitly, by establishing contact through direct address, personal endorsement and involvement. The research was carried out on “executive letters” in the business documents subcorpus of the Corpus of English and Czech Specialised Discourses (CECSD 2017), with special emphasis on the selected verbs, nouns and adjectives, and their persuasive potential. It claims that positive and negative connotations of the lexis chosen by persuaders belong to the principal persuasive strategies employed in this genre of specialised discourse.
Abstract (in Czech)
Kromě plnění informační, reprezentativní, textové a interpersonální funkce je účelem výročních zpráv společností a institucí také vylepšit image a důvěryhodnost organizace. Podle teorie komunikativního jednání (Habermas 1984), je důvěryhodnost (kredibilita) založena na splnění čtyř podmínek validity, konkrétně pravdivosti, upřímnosti, přiměřenosti a srozumitelnosti. Důvěryhodnost lze zvýšit pomocí dvou hlavních složek, odbornosti a důvěry. Tento článek analyzuje lexikum firemních výročních zpráv a zaměřuje se na sub-žánr zde nazývaný "letters from executives" (úvodní slovo, např. Letter from a CEO, Chairman´s statement, Chair´s Message, Letter to Shareholders, atd.). Tyto krátké texty se snaží přesvědčit cílové publikum o kompetentním managementu, silných vizích, pozitivní současné situaci a optimistických vyhlídkách. Tyto texty v závěrečných zprávách, spojující subjektivnější důvěryhodnost (trustworthiness) a objektivnější informace o kvalifikaci (credentials) a úspěších firmy za účelem prokázání odbornosti, mají za cíl přesvědčovat čtenáře spíše implicitně než explicitně, pomocí přímého oslovení, osobní zaangažovanosti a zapojení (involvement). Výzkum byl uskutečněn na úvodních slovech (“executive letters”) v subkorpusu ekonomických textů Korpusu anglických a českých specializovaných diskursů (CECSD 2017), se zvláštním důrazem na vybraná slovesa, substantiva a adjektiva a jejich persvazivní potenciál. Tvrdí se zde, že pozitivní a negativní konotace lexika zvoleného autory textů náleží k hlavním persvazivním strategiím využívaných v tomto (sub)žánru specializovaného diskursu.
Links
GA17-16195S, research and development projectName: Persvaze v anglickém a českém specializovaném diskurzu
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 4/8/2024 00:34