D 2019

SOUVISLOSTI TECHNOLOGICKÝCH INOVACÍ A SYSTÉMU VZDĚLÁVÁNÍ

WILDMANNOVÁ, Mirka

Basic information

Original name

SOUVISLOSTI TECHNOLOGICKÝCH INOVACÍ A SYSTÉMU VZDĚLÁVÁNÍ

Name in Czech

SOUVISLOSTI TECHNOLOGICKÝCH INOVACÍ A SYSTÉMU VZDĚLÁVÁNÍ

Name (in English)

THE CONTEXT OF TECHNOLOGICAL INNOVATION AND THE EDUCATION SYSTEM

Authors

WILDMANNOVÁ, Mirka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Praha, Reproduction of Human Capital - mutual links and connections, p. 453-463, 11 pp. 2019

Publisher

University of Economics, Prague

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50602 Public administration

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14560/19:00112897

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-245-2329-3

UT WoS

000630167900040

Keywords (in Czech)

Průmysl 4.0 - trh práce - technologické inovace - vzdělání - lidský kapitál

Keywords in English

Industry 4.0 - labor market - technological innovation - education - human capital

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 16/5/2022 11:06, Mgr. Pavlína Kurková

Abstract

V originále

Ekonomika prochází zásadními změnami, které jsou zapříčiněny zaváděním informačních technologií a umělé inteligence do výroby, služeb a všech odvětví hospodářství. Velmi aktuálním a diskutovaným tématem se stává tzv. čtvrtá průmyslová revoluce. Změny, které sebou přináší, jsou zásadní. Koncept Průmysl 4.0 ovlivňuje nejen vědu, výzkum, průmysl, ale také vzdělávání a společnost jako celek. Názory na vliv průmyslové revoluce k budoucím požadavkům na lidský potenciál a trh práce se různí. Cílem příspěvku je identifikovat změny ve vzdělávání vzhledem k měnícím se podmínkám na trhu práce v rámci technologických inovací. Výzkum se zaměřuje na výuku na sekundárním stupni vzdělání - střední odborné školy jsou nejvíce ovlivněny změnami, které představuje zavádění automatizace a robotizace ve výrobě. Z výzkumu vyplývá, že aktuální nastavení vzdělávacího systému je nedostačující a vzdělávací programy jsou rigidní.

In English

The economy is undergoing fundamental changes caused by the introduction of information technology and artificial intelligence into production, services and all sectors of the economy. The fourth industrial revolution is becoming a very topical and debated topic. The changes it brings are fundamental. Industry 4.0 concept affects not only science, research, industry, but also education and society as a whole. Opinions on the impact of the Industrial Revolution to the future demands on manpower and labor market varies. The aim of the paper is to identify changes in education due to changing labor market conditions within technological innovations. Research focuses on teaching at secondary level - secondary vocational schools are most affected by the changes introduced by the introduction of automation and robotics in manufacturing. Research shows that the current set-up of the education system is insufficient and the education programs are rigid. The economy is undergoing fundamental changes caused by the introduction of information technology and artificial intelligence into production, services and all sectors of the economy. The fourth industrial revolution is becoming a very topical and debated topic. The changes it brings are fundamental. Industry 4.0 concept affects not only science, research, industry, but also education and society as a whole. Opinions on the impact of the Industrial Revolution to the future demands on manpower and labor market varies. The aim of the paper is to identify changes in education due to changing labor market conditions within technological innovations. Research focuses on teaching at secondary level - secondary vocational schools are most affected by the changes introduced by the introduction of automation and robotics in manufacturing. Research shows that the current set-up of the education system is insufficient and the education programs are rigid.