V originále
Health Education helps pupils to develop and protect physical, mental and social health in a holistic context, teaches them how to be responsible for their own and others’ health. There are six key areas related to interpersonal relationships: changes in human life and their reflection, lifestyle and health care, health risks and their prevention, values and health promotion, personal and social development. The aim was to map the knowledge of a sample of 9th grade elementary schools pupils on Health Education. The results of this research will serve as feedback to improve the quality of teaching Health Education at elementary schools. Quantitative research was carried out in the 2018/2019 spring term using an anonymous questionnaire of 100 items compiled by the authors based on the content and outputs of the subject Health Education. It covered 5 key areas and included 600 pupils from the 9th grade of 16 intentionally selected elementary schools from the regions of Southern Moravia, Moravian-Silesia, Central Bohemia and Prague. The collected data were sorted out and statistically analysed. The surveyed students received an average of 70.2 points out of 100 in a questionnaire. We can say that the level of knowledge of Health Education is practically equal in boys and girls. The knowledge of pupils in the sample varies regionally and also among schools in one area. The pupils of the most successful school achieved on average of 83.2 correct answers, while the least successful schools achieved only 47.2. The most significant differences in knowledge are apparent in the pupils from the elementary schools in Brno and its surroundings. The level of knowledge of pupils from the city of Ostrava and its surroundings is more even. Pupils showed the most knowledge in human sexuality, assistance for people in emergency situations, health and first aid. Poor knowledge was found in healthy lifestyles, and the least knowledge in health risks and prevention. It is important to teach pupils to understand what is beneficial and harmful to their health. The research has shown that there are significant regional differences in pupils’ knowledge, as well as in their rate of success in mastering issues in Health Education. There is room for improvement in the quality of teaching, thus the students can better acquire the presented knowledge.
Česky
Vzdělávací obor Výchova ke zdraví vede žáky k rozvoji a ochraně zdraví fyzického, psychického i sociálního v holistickém kontextu, včetně odpovědnosti za zdraví své i zdraví ostatních. Jeho náplní je šest klíčových oblastí týkajících se mezilidských vztahů, změn v životě člověka a jejich reflexe, životního stylu a péče o zdraví, rizik ohrožujících zdraví a jejich prevence, hodnot a podpory zdraví, osobnostního a sociálního rozvoje. Jednalo se o zmapování znalostí vzorku žáků 9. ročníku základních škol ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví. Výsledky výzkumného šetření poslouží jako zpětná vazba ke zkvalitnění výuky Výchovy ke zdraví na základních školách. Ve 2. pololetí školního roku 2018/2019 bylo realizováno kvantitativní výzkumné šetření. Pomocí anonymního dotazníku o 100 položkách sestaveného autory na základě náplně a výstupů předmětu Výchova ke zdraví a pokrývajícího jeho 5 klíčových oblastí bylo osloveno 600 žáků 9. ročníku ze 16 záměrně vybraných základních škol hlavního proudu z Jihomoravského, Moravskoslezského a Středočeského kraje a Prahy. Sebraná data byla podrobena třídění a statistické analýze. Oslovení žáci získali v dotazníku průměrně 70,2 bodů ze 100 možných. Lze konstatovat, že vědomosti chlapců a dívek ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví jsou prakticky srovnatelné. Znalosti žáků ve vzorku se regionálně i mezi školami jedné oblasti liší. Žáci nejúspěšnější školy dosáhli průměrně 83,2 správných odpovědí, nejméně úspěšné školy 47,2 správných odpovědí. Nejvýraznější rozdíly ve znalostech jsou patrné u žáků základních škol z Brna a okolí. Jako velmi vyrovnaná se jeví úroveň znalostí žáků z Ostravy a okolí. Nejlepší znalosti prokázali žáci v oblasti lidské sexuality, následovala oblast ochrany člověka za mimořádných situací, dále oblast zdravovědy a první pomoci. Horší znalosti byly zaznamenány v oblasti zdravého způsobu života a nejhorší v okruhu otázek týkajících se rizik ohrožujících zdraví a prevence. Je důležité naučit žáky orientovat se v názorech na to, co je zdraví prospěšné nebo naopak škodlivé. Z výzkumu vyplynulo, že ve znalostech žáků existují významné regionální rozdíly, podobně i v jejich úspěšnosti při zvládání tematických oblastí předmětu Výchova ke zdraví. Zkvalitnění výuky nabízí šanci k lepšímu osvojení předkládaných poznatků.