2019
Rozvoj interkulturní komunikační kompetence v hodinách anglického jazyka na 1. stupni ZŠ v Praze
SCHEJBALOVÁ, Adéla a Jana ZERZOVÁZákladní údaje
Originální název
Rozvoj interkulturní komunikační kompetence v hodinách anglického jazyka na 1. stupni ZŠ v Praze
Název česky
Rozvoj interkulturní komunikační kompetence v hodinách anglického jazyka na 1. stupni ZŠ v Praze
Název anglicky
Intercultural Communicative Competence Development in English Lessons at Primary Schools in Prague
Autoři
SCHEJBALOVÁ, Adéla (203 Česká republika, domácí) a Jana ZERZOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Plzeň, Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 3, od s. 36-44, 9 s. sv. 3, 2019
Nakladatel
Západočeská univerzita v Plzni
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/19:00112943
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-261-0932-7
Klíčová slova česky
interkulturní komunikační kompetence; postoje učitelů; cizí jazyk; angličtina; analýza učebnic; první stupeň ZŠ
Klíčová slova anglicky
intercultural communicative competence; teachers' attitudes; foreign language; English; textbook analysis; primary school
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 14. 2. 2020 21:48, Mgr. Jana Zerzová, M.A., Ph.D.
V originále
Článek představuje výzkum zaměřený na rozvoj interkulturní komunikační kompetence (IKK) ve výuce angličtiny na prvním stupni pražských základních škol. Výzkum sestával ze tří částí, které zahrnovaly dotazníkové šetření u 73 učitelů angličtiny na prvním stupni ZŠ, interview se třemi z nich a analýzu dvou vybraných učebnic (Happy Street 1 New Edition a Chit Chat 1). Výzkum se zaměřil na postoje učitelů k výuce kulturních témat a rozvoji IKK u žáků prvního stupně ZŠ, silné a slabé stránky tohoto procesu a analýzu kulturních aspektů ve vybraných učebnicích pro první stupeň ZŠ. Výsledky výzkumu naznačují nesoulad mezi cíli, které si učitelé ve svých hodinách kladou a příležitostmi k učení, které nabízejí svým žákům. Zdá se, že se učitelé zaměřují zejména na kognitivní složku IKK, zejména na tzv. Big-C Culture, stejně jako vybrané učebnice, ačkoliv každá z nich přistupuje ke kulturním tématům z odlišného hlediska.
Anglicky
The research presented in this article addressed teaching culture and developing intercultural communicative competence (ICC) in primary English classes in Prague. It consisted of three parts that included a survey among 73 primary English teachers, interviews with three of them and an analysis of two selected course books (Happy Street 1 New Edition and Chit Chat 1). The aims of the research were to examine teachers’ attitudes towards teaching culture and developing ICC of primary learners, to explore possible strengths and weaknesses of this process and to evaluate cultural aspects presented in the selected course books intended for primary EFL learners. The findings show a discrepancy between the aims that teachers set for their classes and the opportunities to learn they offer to their pupils. It seems that the teachers focus mainly on the cognitive component of ICC, mainly Big-C Culture, which is also present in the analysed course books, although each of them employs a different approach concerning cultural topics.