SLEZÁKOVÁ, Katarína. Doing Difference: Ethnomethodology, Discursive Psychology and Early Care. In ATGENDER Spring Conference 2019: Feminist Teaching Through Emotions, Feelings and Affects. 2019.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Doing Difference: Ethnomethodology, Discursive Psychology and Early Care
Autoři SLEZÁKOVÁ, Katarína (703 Slovensko, garant, domácí).
Vydání ATGENDER Spring Conference 2019: Feminist Teaching Through Emotions, Feelings and Affects, 2019.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Španělsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/19:00108160
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky ethinicity; race; class; early care and education; ethnomethodology;
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 26. 3. 2020 15:27.
Anotace
This paper focuses on cultural dimensions of class as formulated by parents and teachers regarding early care and education facilities, that are attended by their children or where they teach. Inspired by the approach of Christina Scharff, we combine ethnomethodology with discursive psychology to analyze the ways in which actors ´do difference´. We employ an intersectional approach, paying special attention to ethnicity/race, which allows us to examine how these categories intra-act. However, the entry point of analysis is class. The article draws on semi-structured interviews with parents and teachers and explores ways of ‘doing difference’ in two early care facilities: a private exclusive kindergarten, and kindergarten in an excluded area. This comparison enables us to see, how middle class operates as a normative category and recognize the agency of working-class actors.
Návaznosti
GA16-18940S, projekt VaVNázev: Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti (Akronym: Beskibe)
Investor: Grantová agentura ČR, Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti
VytisknoutZobrazeno: 30. 9. 2024 19:05