CHLOUPEK, Tomáš. Odlišné přístupy výuky hudebních forem v hudební výchově na druhém stupni základní školy (Different Approaches Towards Teaching Musical Forms in Music Lessons at Secondary Schools). Teoretické reflexe hudební výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 15., 2., p. 8-15. ISSN 1803-1331.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Odlišné přístupy výuky hudebních forem v hudební výchově na druhém stupni základní školy
Name in Czech Odlišné přístupy výuky hudebních forem v hudební výchově na druhém stupni základní školy
Name (in English) Different Approaches Towards Teaching Musical Forms in Music Lessons at Secondary Schools
Authors CHLOUPEK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Teoretické reflexe hudební výchovy, Brno, Masarykova univerzita, 2019, 1803-1331.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW odkaz na článek odkaz na obsah čísla časopisu
RIV identification code RIV/00216224:14410/19:00113008
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) hudební forma; základní školy; grafické zobrazení; dynamika; artificiální a non-artificiální hudba; kontrapozice
Keywords in English musical form; secondary schools; graphic representation; dynamics; classical and popular music; contraposition
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Tomáš Chloupek, DiS., učo 411370. Changed: 4/3/2020 09:55.
Abstract
Odborná studie vychází z původní magisterské práce autora, zaměřené na analýzu díla Stabat Mater skladatele Gioachina Rossiniho, aplikované pro potřeby receptivní výchovy na 2. stupni ZŠ. Přináší návrhy na aktivity v hudební výchově, které mohou žákům napomoci lépe chápat struktury vážných hudebních děl, jejichž formy jsou často rozsáhlé a na první poslech těžko uchopitelné. Učení se hudebním formám je specifickou záležitostí, pro kterou je nutné použít mnoho doplňkových, ilustrativních materiálů a také aktivit pro praktické osvojování si hudebních skutečností. Pro dané využití analýzy byla vytvořena zcela nová platforma, podléhající jistým pravidlům. Tyto zákonitosti tu jsou popsány podrobně, neboť nejsou součástí zmíněné magisterské práce. Studie tak funguje i jako doplňující, instruktivní text a navazuje na autorovy výzkumné aktivity v oblasti hudební analýzy a hudební didaktiky.
Abstract (in English)
This expert study is based on the author's original master thesis, which analyses Gioachino Rossini's Stabat Mater and applies the outcome for the needs of receptive education at secondary schools. The study brings suggestions for activities in music lessons, which might be found helpful by pupils who try to understand structures of classical music, whose forms are often extensive and difficult to comprehend at a first sight. Learning musical forms is a specific issue which can be treated with use of complementary, illustrative materials and activities for practicing musical realities. For the usage of analyzed material, a whole new platform was created, functioning under certain given rules. These rules are described in detail here for they are not included in the original master thesis. Thus, the study works also as a supplementary, instructive text and builds on the author's research activities in the field of music analysis and music didactics.
PrintDisplayed: 19/8/2024 11:18