VELIČKOVÁ, Jana. Förderung der Selbstevaluation von Lernenden im Fremdsprachenunterricht (Promoting student self-assessment in foreign language class). In Erika Kegyes; Renata Kriston; Manuela Schönenberger. Sprachen, Literaturen und Kulturen im Kontakt. Beiträge der 25. Linguistik- und Literaturtage, Miskolc/Ungarn, 2017. Hamburg: Verlag Dr. Kovač, 2019, p. 163-171. ISBN 978-3-339-11030-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Förderung der Selbstevaluation von Lernenden im Fremdsprachenunterricht
Name in Czech Rozvíjení sebehodnocení studentů ve výuce cizího jazyka
Name (in English) Promoting student self-assessment in foreign language class
Authors VELIČKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Hamburg, Sprachen, Literaturen und Kulturen im Kontakt. Beiträge der 25. Linguistik- und Literaturtage, Miskolc/Ungarn, 2017, p. 163-171, 9 pp. 2019.
Publisher Verlag Dr. Kovač
Other information
Original language German
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/19:00113011
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-3-339-11030-5
ISSN 2364-561X
Keywords (in Czech) Sebehodnocení studentů; učení se cizímu jazyku; autoregulované učení; Zimmermanův model rozvíjení autoregulovaného učení; Čtyřstupňový model pro osvojování dovednosti sebehodnocení
Keywords in English Student Self-Assessment; Foreign Language Learning; Self-Regulated Learning; Zimmerman´s model of self-regulated learning; A Four-Stage Model for teaching student self-evaluation
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Veličková, Ph.D., učo 383024. Changed: 7/4/2020 10:57.
Abstract
Der vorliegende Beitrag beschäftigt sich damit, warum die Selbstevaluation der Lernenden ein wichtiges Ziel des (Fremdsprachen)Unterrichts ist und anschließend präsentiert zwei praxisorientierte Modelle, wie sich der Erwerb der Selbstevaluation im Unterricht fördern lässt und vor allem wird darauf eingegangen, welchen Prinzipien diese Modelle folgen. Konkret werden das Traningsmodell der Selbstregulation von Zimmermann und das vierstufige Modell für das Erlernen der Selbstevaluation von Ross und Rolheiser vorgestellt.
Abstract (in Czech)
Příspěvek pojednává o tom, proč je sebehodnocení studentů důležitým cílem (nejen cizojazyčné) výuky a jaká je jeho role v rámci celoživotního učení. Těžištěm textu je pak představení dvou modelů podporujících rozvíjení sebehodnocení ve výuce a principů jejich fungování. Konkrétně je představen model rozvíjení autoregulace od Zimmermanna a čtyřstupňový model pro zavádění sebehodnocení ve výuce autorů Rosse a Rolheisera.
Abstract (in English)
Student self-assessment is an important goal of language teaching, because it trains learners into autonomous personalities and also promotes their lifelong learning ability. The paper presents practice-oriented models (or programs) on how to promote the acquisition of self-regulatory skills, which include self-evaluation (self-assessment), in the classroom, and, above all, discusses which principles these models follow.
Links
MUNI/A/1143/2018, interní kód MUName: Výzkum učení a vyučování cizím jazykům (Acronym: AKTEV VIII)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 31/7/2024 22:23