SLÁDKOVÁ, Věra. Prepositions used with adjectives in English essays written by Czech secondary school students. EduLingua. Szeged: University of Szeged, 2018, vol. 4, No 1, p. 1-22. ISSN 2415-945X. Available from: https://dx.doi.org/10.14232/edulingua.2018.1.2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Prepositions used with adjectives in English essays written by Czech secondary school students
Name in Czech Předložky používané s přídavnými jmény ve slohových pracích napsaných českými středoškolskými studenty
Authors SLÁDKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition EduLingua, Szeged, University of Szeged, 2018, 2415-945X.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Hungary
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00113028
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.14232/edulingua.2018.1.2
Keywords (in Czech) přídavná jména; závislé předložky; předložkové fráze; kolokace; učení s pomocí korpusových metod
Keywords in English adjectives; dependent preposition; prepositional phrase; collocation; data-driven learning
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 19/3/2020 13:36.
Abstract
This article focuses on the frequency and accuracy of dependent prepositions which complement the adjectives in CZEMATELC 2017, a corpus consisting of 390 essays from the written part of the national school-leaving exam leading to certification of secondary education in the Czech Republic. The research findings reveal that the learners used adjectives from A1 to B2 level, according to the CEFR. A limited number of A1 adjective lemmas was considerably overused, but showed the lowest proportion of dependent prepositional complementation. As learners tended not to complement the adjectives at A2 – B2 proficiency levels either, adjective-preposition collocations frequently co-occurring in native speaker corpora were identified for further remedial work. In addition, corpus-based discovery-learning was proposed as a solution because it encourages awareness and gradually leads to learner autonomy.
Abstract (in Czech)
Tento článek se zabývá četností a přesností závislých předložek rozvíjejících přídavná jména v korpusu CZEMATELC 2017, který obsahuje 390 slohových prací z písemné části maturitní zkoušky z angličtiny v České republice. Výsledky ukazují, že studenti používají přídavná jména od úrovně A1 do úrovně B2 podle SERRJ. Omezené množství přídavných jmen na úrovni A1 je používáno nadměrně, ale podíl případů, kdy jsou rozvita závislými předložkami je nejmenší. Protože ani přídavná jména na úrovních A2 - B2 nebyla předložkami rozvita dostatečně, byly v korpusu rodilých mluvčích identifikovány kolokace přídavných jmen s adjektivy, které jsou nejčastější, a tudíž nejvhodnější pro upevnění. Výuka těchto kolokací pomocí korpusových metod byla navržena jako přínosná, protože podporuje zvyšování povědomí o kolokacích a postupně vede k autonomii studentů při učení.
Links
MUNI/A/0881/2017, interní kód MUName: Aktev VII. (Acronym: Aktev VII.)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 16/10/2024 08:21